عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

خطای ۵۰۲ چیست و چگونه رفع میشود؟

سلام

امکان نداره که تا کاربر کامپیوتر باشید و تا بحال با خطای ۵۰۲ برخورد نکرده باشید، این خطا دلایل بسیاری زیادی دارد که ۹۰ درصد دلایل از سمت شما نیست و از سمت سرور هست، در این مقاله ابتدا می پردازیم به اینکه این خطا چیست و سپس راه های رفع خطا را بررسی میکنیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.

خطای 502

خطای ۵۰۲

خطای ۵۰۲ Bad Gateway مربوط به پروتکل HTTP است که به این معنیست که هاست یا سرور، پاسخ معتبری به کلاینت ارسال نمیکند.

خطاهای ۵۰۲ Bad Gateway اصلا ربطی به تنظیمات کامپیوتر شما ندارند. این به این معنی هست که شما می توانید این خطا را در هر مرورگر یا هر سیستم عاملی ببینید.

خطای ۵۰۲ Bad Gateway فقط و فقط در مرورگرهای اینترنتی نمایش داده میشوند.

تعریف خطای Bad Getaway 502

این خطا را میتوان سفارشی هم کرد. یعنی شکل و شمایل آن را برای نمایش تغییر داد. اما کار متداولی نیست. وب سرورهای مختلف این خطا را متفاوت توصیف می کنند.

توصیف های مختلف از این خطا:

  • ۵۰۲ Bad Gateway
  • خطای موقت
  • خطای ۵۰۲
  • خطای موقت (۵۰۲)
  • خطای پروکسی ۵۰۲
  • خطای سرور ۵۰۲: سرور با یک خطای موقت مواجه شده
  • HTTP 502
  • ۵۰۲. این یک خطا است
  • دریافت پاسخ نامعتبر
  • خطای HTTP 502

این خطا برای شما به صورت یکی از متن های بالا نمایش داده میشود، که خب علت تغییر متن خطا به خاطر این هست که سرورهای مختلف هر کدام به نوعی خطا را نمایش میدهند.

  • خطای معروف “The whale broke” که در توییتر رخ میدهد، در واقع همان خطای ۵۰۲ می باشد که وقتی سرور سایت بیش از حدتوان مورد استفاده قرار میگیرد، این خطا رخ میدهد.

خطای ۵۰۲ در Windows Update یک کد خطای 0x80244021 یا پیام WU_E_PT_HTTP_STATUS_BAD_GATEWAY را ایجاد می کند.

هنگامی که سرویس‌های Google، مانند موتور جستجوی گوگل یا جی‌میل، با یک خطای ۵۰۲ مواجه می‌شوند، اغلب خطای سرور یا گاهی اوقات فقط ۵۰۲ را روی صفحه نمایش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش طراحی قالب وردپرس – قسمت چهارم(footer.php)

چه چیزی باعث خطای ۵۰۲ Bad Gateway می شود؟

خطاهای Bad Gateway اغلب به دلیل مشکلاتی بین سرورهای آنلاین ایجاد می شوند که شما کنترلی روی آنها ندارید. با این حال، گاهی اوقات، مشکل واقعی وجود ندارد، اما مرورگر کامپیوترتان فکر میکند که اینترنت شما یا تنظیمات خودش به مشکل خورده است.

توجه: وب سرورهای مایکروسافت IIS اغلب اطلاعات بیشتری در مورد علت خطای ۵۰۲ Bad Gateway با اضافه کردن یک رقم اضافی بعد از ۵۰۲ ارائه می دهند، مانند خطای HTTP 502.3

نحوه رفع خطای ۵۰۲ Bad Gateway

خطای ۵۰۲ Bad Gateway اغلب یک خطای شبکه، بین سرورهای اینترنتی است، به این معنی که مشکل از رایانه یا اتصال اینترنت شما نیست.

با این حال، از آنجایی که ممکن است مشکلی در کامپیوتر شما وجود داشته باشد، در اینجا چند راه حل برای تست وجود دارد:

  • با فشار دادن F5 روی صفحه کلید خود یا با انتخاب دکمه Refresh/Reload صفحه را مجدد لود کنید.
لود مجدد صفحه

لود مجدد صفحه

  • همه تب های مرورگر خود را ببندید و مجدد یک تب باز کنید و دوباره آدرس خود را جستجو کنید.

ممکن است خطای ۵۰۲ که دریافت کرده اید به دلیل مشکلی در رایانه شما باشد که در طول استفاده از مرورگر شما رخ داده است. یک راه اندازی مجدد مرورگر، می تواند مشکل را حل کند.

  • حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید. فایل‌های قدیمی یا خراب که توسط مرورگر شما ذخیره می‌شوند، می‌توانند باعث مشکلات ۵۰۲ Bad Gateway شوند.
حذف کش مرورگر

حذف کش مرورگر

  • کوکی های مرورگر خود را حذف کنید. به دلایل مشابهی که در بالا در مورد فایل های کش ذکر شد، پاک کردن کوکی های ذخیره شده می تواند خطای ۵۰۲ را برطرف کند.
حذف کوکی

حذف کوکی

اگر ترجیح می‌دهید همه کوکی‌هایتان را پاک نکنید، می‌توانید ابتدا فقط کوکی‌های مربوط به سایتی را که خطای ۵۰۲ را در آن دریافت می‌کنید حذف کنید. بهتر است همه آنها را حذف کنید.

  • مرورگر خود را در حالت ایمن راه اندازی کنید. فایرفاکس، کروم، MS Edge یا اینترنت اکسپلورر. اجرای یک مرورگر در حالت ایمن به معنای اجرای آن با تنظیمات پیش‌فرض و بدون افزونه‌ها.
مرورگر حالت ایمن

مرورگر حالت ایمن

اگر هنگام اجرای مرورگر در حالت ایمن، خطای ۵۰۲ دیگر ظاهر نشد، می‌دانید که برخی از افزونه‌ها یا تنظیمات مرورگر دلیل این مشکل هستند. تنظیمات مرورگر خود را به حالت پیش فرض برگردانید و یا به طور انتخابی افزونه های مرورگر را غیرفعال کنید تا علت اصلی را پیدا کنید و مشکل را برای همیشه برطرف کنید.

  • مرورگر دیگری را امتحان کنید. مرورگرهای محبوب عبارتند از فایرفاکس، کروم، اج، اپرا، اینترنت اکسپلورر و سافاری.
  • اگر یک مرورگر جایگزین، خطای ۵۰۲ Bad Gateway را نمایش نداد، اکنون می دانید که مرورگر اصلی شما منبع مشکل است. با فرض اینکه توصیه‌های عیب‌یابی بالا را دنبال کرده‌اید، اکنون زمان آن است که مرورگر خود را مجدداً نصب کنید و ببینید که آیا این مشکل حل میشود یا نه.
  • کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. برخی از مشکلات موقتی رایانه شما و نحوه اتصال آن به شبکه می تواند باعث خطای ۵۰۲ شود، به خصوص اگر خطا را در بیش از یک وب سایت مشاهده می کنید. در این موارد، راه اندازی مجدد کمک خواهد کرد.
  • تجهیزات شبکه خود را بررسی کنید. مشکلات مربوط به مودم، روتر، سوئیچ ها یا سایر دستگاه های شبکه می تواند باعث ایجاد ۵۰۲ Bad Gateway یا سایر خطاهای ۵۰۲ شود. چک کنید که این ابزارها درست کارکنند.

راهنمایی: ترتیب خاموش کردن این دستگاه ها اهمیت خاصی ندارد، اما مطمئن شوید که آنها را دوباره روشن کنید. در صورت نیاز، برای راهنمایی دقیق تر در مورد بررسی تجهیزات، موارد بالا را بررسی کنید.

  • سرورهای DNS خود را چه در روتر یا در رایانه خود تغییر دهید. برخی از خطاهای Bad Gateway به دلیل مشکلات موقتی با سرورهای DNS ایجاد می شوند.
  • تماس مستقیم با وب سایت نیز ممکن است ایده خوبی باشد. مدیران وب سایت از قبل در حال کار بر روی اصلاح خطای ۵۰۲ Bad Gateway هستند، اما در صورت تمایل به آنها اطلاع دهید.
مطلب پیشنهادی:  تگ های HTML – تگ track

اکثر وب سایت ها دارای حساب های شبکه اجتماعی هستند که برای کمک به پشتیبانی از خدمات خود استفاده می کنند. حتی برخی از آنها تماس تلفنی و ایمیلی دارند.

  • با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. ممکن است خطای ۵۰۲ از ISP شما باشد.

چنانچه با موارد گفته شده در بالا مشکل شمل حل نشد و یا سوال دیگری در این زمینه داشتید در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح کنید.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.