عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

تفاوت بین بلوتوث نسخه ۴.۰ با ۴.۱

سلام

دستگاه بلوتوث یک فرستنده و گیرنده بی سیم است که اتصال بین دستگاه ها را فراهم می کند و آنها را قادر می سازد تا با استفاده از سیگنال های رادیویی به صورت بی سیم با دیگران ارتباط برقرار کنند. بلوتوث ۴.۱ در مقابل بلوتوث ۴.۰ هر دو آخرین نسخه‌های فناوری بی‌سیم هستند که در ابتدا در سال ۱۹۹۴ معرفی شدند. هدف از معرفی این استاندارد، ارائه اتصال آسان با مصرف انرژی کم است. اجازه دهید تفاوت بین بلوتوث ۴.۰ و ۴.۱ را مورد بحث قرار دهیم، که با برخی مزایا و معایب هر فناوری بهتر است. در ادامه همراه بپرسم باشید.

فرق بین بلوتوث 4 و 4.1

فرق بین بلوتوث ۴ و ۴.۱

تفاوت بین بلوتوث ۴.۰ و ۴.۱

دو نسخه بلوتوث از نظر عملکرد داخلی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. تفاوت عمده بین این دو استاندارد در دسترس بودن ویژگی های جدید در بلوتوث ۴.۱ است، در حالی که اکثر ویژگی های موجود در بلوتوث ۴.۰ فقط در نسخه ۴.۱ موجود هستند.

ویژگی های اضافه شده در بلوتوث ۴.۱ شامل موارد زیر است:

  • افزایش ظرفیت پخش نسبت به نسخه های قبلی بلوتوث
  • افزایش امنیت با جفت‌سازی سریع‌تر و رمزگذاری داده‌ها، همراه با سیگنال احراز هویت.
  • ساختار بسته ارتقا یافته برای فعال کردن برنامه‌های کاربردی قوی‌تر
  • اتصال قوی تر که مصرف برق را در هنگام انتقال بین حالت های فعال و بیکار کاهش می دهد. این به افزایش عمر باتری کمک می کند.
  • افزایش ظرفیت پخش با افزودن ۸ تا ۳۲ کانال برای انتقال داده ها در یک دوره زمانی برای افزایش میزان بیت، سرعت و قابلیت اطمینان اتصالات بلوتوث.
  • با استفاده از یک باند سیگنال رادیویی در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، همزیستی با WiFi را بهبود بخشید.
  • پشتیبانی اضافی از حسگرهای هوشمند مانند شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما و غیره.

آیا بلوتوث ۴.۱ با بلوتوث ۴.۰ سازگار است؟

بلوتوث ۴.۱ با بلوتوث ۴.۰ سازگار است، زیرا از اکثر ویژگی های معرفی شده در بلوتوث ۴.۰ پشتیبانی می کند، اما به دلیل مشکلات سیگنال رادیویی و مشکلات احتمالی مصرف انرژی، نمی توان همه ویژگی ها را به طور همزمان پشتیبانی کرد.

مزایای بلوتوث ۴.۱ چیست؟

برخی از تغییرات عمده ارائه شده توسط بلوتوث ۴.۱ نسبت به نسخه ۴.۰ شامل افزایش ظرفیت پخش نسبت به نسخه های قبلی بلوتوث، با ۸ تا ۳۲ کانال برای انتقال داده در یک زمان معین می باشد. همزیستی پیشرفته با وای فای یکی دیگر از ویژگی های مهم است که اتصال را قادر می سازد از یک باند سیگنال رادیویی در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده کند. این نه تنها به حفظ یک اتصال پایدار کمک می کند، بلکه با استفاده از یک باند، در مصرف برق نیز صرفه جویی می کند. بارزترین ویژگی بلوتوث ۴.۱ که در بلوتوث ۴.۰ موجود نیست، امکان اتصال با سنسورهای هوشمند مانند شتاب سنج و غیره است. این امکان اضافه کردن ویژگی‌های جدید به دستگاه‌ها را بدون افزودن دکمه فیزیکی یا پورت برای اتصال سایر اجزا یا قطعات دیگر فراهم می‌کند. تجهیزات جانبی.

مطلب پیشنهادی:  آموزش word – قسمت بیست و نهم(SmartArt)

کدام دستگاه ها از بلوتوث ۴.۱ پشتیبانی می کنند؟

بلوتوث ۴.۱ با دستگاه‌های بلوتوث ۴.۰ سازگار است و بنابراین همه دستگاه‌هایی که از نسخه ۴.۰ پشتیبانی می‌کنند می‌توانند با استفاده از مکانیسم جفت‌سازی یکسان به دستگاهی متصل شوند که از نسخه ۴.۱ پشتیبانی می‌کند، اما همه ویژگی‌های موجود در بلوتوث ۴.۰ را نمی‌توان همزمان توسط نسخه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی کرد. بلوتوث به دلیل محدودیت های خاصی مانند مصرف انرژی، تداخل سیگنال رادیویی و محدودیت در مشخصات سخت افزاری.

کدام نسخه را باید بخرید یا استفاده کنید؟

همه اینها به نیازهای خاص شما از یک دستگاه در مورد ویژگی ها، مصرف انرژی و غیره بستگی دارد. اگر از هیچ سنسور هوشمندی استفاده نمی کنید اما می خواهید تلفن یا لپ تاپ خود را به دستگاه های دیگری مانند بلندگوها متصل کنید، می توانید بلوتوث ۴.۰ را انتخاب کنید زیرا از اکثر موارد پشتیبانی می کند. این ویژگی در نسخه ۴.۱ به همراه سازگاری با نسخه های قبلی بلوتوث موجود است. اگر به دنبال برخی از ویژگی‌های هوشمند مانند اتصال دستگاه پوشیدنی خود به لوازم جانبی، پشتیبانی از سنسورهای هوشمند و غیره هستید، انتخاب بلوتوث ۴.۱ می‌تواند یک مزیت باشد زیرا این ویژگی‌ها را پشتیبانی می‌کند.

محدودیت های بلوتوث ۴.۱ چیست؟

مشکل اصلی افزایش ظرفیت پخش این است که از یک باند سیگنال رادیویی بزرگ استفاده می‌کند که می‌تواند باعث تداخل شود یا دسترسی دستگاه‌های دیگر به فرکانس مشابه را محدود کند. مشکل دیگر مصرف انرژی بالا است زیرا بلوتوث ۴.۱ به قدرت بیشتری برای انتقال داده ها در مدت زمان طولانی تری نیاز دارد زیرا تعداد کانال های بیشتری برای حمل داده در دسترس است.

مطلب پیشنهادی:  تگ های HTML – تگ track

از سال ۲۰۱۵، مورد استفاده اصلی برای بلوتوث ۴.۰ پخش صدای بی سیم است (بعد از سال ۲۰۱۰ توسط بلوتوث کم انرژی گرفته شد)، در حالی که بلوتوث ۴.۱ از فناوری کم مصرف پشتیبانی می کند اما در استفاده گسترده نیست.

در حالی که دستگاه‌های بلوتوث ۴.۱ می‌توانند بدون هیچ گونه مشکل سازگاری به نسخه‌های قدیمی‌تر متصل شوند، نسخه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند از همه ویژگی‌های موجود در استاندارد جدید پشتیبانی کنند.

یکی دیگر از محدودیت‌های دستگاه‌های بلوتوث ۴.۱ مصرف انرژی بالا است که ممکن است در دستگاه‌های با باتری مشکل‌ساز باشد.

در حالی که هر دو بلوتوث ۴.۰ و ۴.۱ قادر به انتقال داده در فواصل کوتاه هستند، به دلیل افزایش مصرف انرژی در دستگاه‌های ۴.۱ که قدرت سیگنال را با فاصله انتشار کاهش می‌دهد، با نسخه‌های قبلی برد بیشتر است.

یکی دیگر از ایرادات نسخه ۴.۱ این است که از منابع سخت افزاری بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود استفاده می کند که می تواند در دستگاه هایی با منابع محدود مشکل ساز شود.

در نهایت، ویژگی‌های جدیدتر مانند پخش جریانی صدا و ارسال پیام‌ها و اعلان‌ها توسط نسخه‌های قبلی بلوتوث قابل پشتیبانی نیستند.

این دو نسخه از نظر عمر باتری یا سرعت با هم فرقی دارند؟

بلوتوث ۴.۱ به دلیل کاهش مصرف انرژی، عمر باتری بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد، اما این برد برای دستگاه هایی که با بلوتوث ۴.۱ سازگار هستند، کمتر است.

در حالی که نسخه های قبلی دارای پهنای باند ۳ مگابیت در ثانیه هستند، نسخه ۴.۱ دارای ۲۴ مگابیت در ثانیه است که انتقال داده ها را در فواصل کوتاه سریعتر می کند. با این حال، قدرت سیگنال با فاصله انتشار کاهش می‌یابد، بنابراین ممکن است برای انتقال داده در فواصل طولانی به این سرعت نباشد.

تفاوت دیگر بین این دو نسخه تعداد کانال های موجود برای انتقال داده است که در بلوتوث ۴.۰ ۷۹ کانال و در بلوتوث ۴.۱ ۴۰۹۲ است که باعث افزایش توان و سرعت انتقال داده در فواصل کوتاه مانند استریم صدا و فناوری کم انرژی می شود.

در حال حاضر، بلوتوث ۴.۱ مدیریت انرژی و سرعت انتقال داده بهتری را نسبت به نسخه قبلی خود ارائه می‌دهد، اما پهنای باند ۳ مگابیت در ثانیه ممکن است برای برخی از برنامه‌ها مانند پخش صدای با کیفیت بالا کافی نباشد. ممکن است این مشکل در دستگاه‌هایی باشد که با بلوتوث ۴.۰ سازگاری دارند، زیرا این دستگاه‌ها نمی‌توانند از همه ویژگی‌های موجود در نسخه ۴.۱ پشتیبانی کنند.

مطلب پیشنهادی:  قالب فوتر مای بی بی - سری سوم

تفاوت بین بلوتوث کم انرژی و اتصالات بلوتوث معمولی چیست؟

در اتصالات کم انرژی بلوتوث، دستگاه‌ها می‌توانند در نزدیکی با هم کار کنند، بدون اینکه عمر باتری هر یک از دستگاه‌ها را تمام کند.

اتصالات بلوتوث معمولی بیشتر برای پخش صدا و سایر انتقال داده‌های با برد کوتاه مانند انتقال فایل‌ها یا اتصال لوازم جانبی هوشمند با تلفن شما و غیره استفاده می‌شوند (اگرچه مصرف انرژی پایینی دارند) اما نمی‌توان از آن‌ها برای راه‌اندازی یک شبکه شخصی استفاده کرد یا انتقال داده در فواصل طولانی

از آنجایی که اتصالات کم انرژی بلوتوث طول عمر و برد باتری طولانی تری را ارائه می دهند، روش ارجح برای انتقال داده در فواصل طولانی است.

چرا مهم است که کدام نسخه را در دستگاه خود دارید؟

زمانی که این استاندارد در سال ۱۹۹۴ معرفی شد، اتصال بی سیم را در میان دستگاه هایی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و سایر لوازم خانگی فعال کرد. با این حال، با افزایش تعداد دستگاه‌های موجود در بازار هر روز، پشتیبانی از تک تک دستگاه‌ها به‌طور پیش‌فرض تبدیل به یک امر پرهزینه برای سازندگان می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این امر شرکت‌ها نسخه خاصی از بلوتوث را انتخاب کرده و تا زمانی که دیگر کارآمد نباشد به استفاده از آن ادامه می‌دهند. به این ترتیب هزینه های تولید و نگهداری به طور همزمان کاهش می یابد که سودآوری یک شرکت را بیشتر می کند.

نتیجه

بنابراین حتی اگر تلفن شما از بلوتوث ۴.۰ پشتیبانی می کند، بسته به سازنده و استاندارد بلوتوث انتخاب شده در طول ساخت برای آن دستگاه خاص، ممکن است در ابتدا فقط از نسخه ۴.۱ پشتیبانی کند یا برعکس. عاقلانه است که قبل از خرید لوازم جانبی سازگار با نسخه دیگری از بلوتوث، بررسی کنید که چه نسخه‌ای از بلوتوث توسط تلفن شما پشتیبانی می‌شود، زیرا ممکن است بعد از آن نتوانید از آن استفاده کنید و این می‌تواند منجر به از دست دادن قابل توجه پول شود.

بررسی و مقایسه نسخه بلوتوث ۴ و ۴.۱ به اتمام رسید، امیدواریم که این بررسی بتواند شما را در انتخاب خرید دستگاه موفقیت آمیز کند.

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.