عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

زمانی که wifi لپ تاپ قطع میشود چه باید کرد؟!(راه حل های رفع مشکل)

سلام

شاید بارها و بارها برایتان پیش آمده است که وای فای لپ تاپتان قطع شده و به مودم مورد نظر متصل نمیشود و یا وای فای اصلا مودم های اطراف را لیست نمیکند تا به شما نشان دهد. در اینجور مواقع چه باید کرد؟! جواب به این سوال دست ماست. در ادامه همراه بپرسم باشید تا بدانید زمانی که وای فای لپ تاپ کار نمیکند باید چیکارهایی انجام و چه مواردی رو بررسی کنید.

کار نکردن وای فای لپ تاپ

کار نکردن وای فای لپ تاپ

وقتی که این اتفاق می افتد باید در ابتدا به دنبال ایراد نرم افزاری باشید و اگر مشکل حل نشد، حل مشکل را از طریق سخت افزار انجام دهید(چون اصلا از این دوحالت خارج نیست).

زمانی که وای فای لپ تاپ کار نمیکند میتوانید از راه های زیر استفاده کنید:

اقدامات نرم افزاری:

شماره یک: ( نصب درایور وای فای )

اگر ویندوزتان را تازه عوض کردید، ممکن است ویندوز جدید، درایور wifi را نشناخته باشد. در این صورت به فرامین زیر دقت کنید.

  • ابتدا روی This PC در ویندوز ۱۰ یا My Computer در ویندوز ۷ راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.
انتخاب Properties

انتخاب Properties

  • در پنجره باز شده روی Device Manager کلیک کنید تا پنجره مربوط به دیوایس منیجر باز شود.
Device Manager

Device Manager

  • در پنجره باز شده به بخش Network Adapter رفته و آن را باز کنید.
Network Adapter

Network Adapter

  • وقتی زیرمجموعه این بخش را باز کنید، تمام دیوایس هایی که مربوط به شبکه اینترنت میشوند و به لپ تاپ متصل هستند را نمایش میدهد.
لیست کارتهای شبکه

لیست کارتهای شبکه

حالا در اینجا مشاهده کنید که آیا درایور مربوط به چیپ وای فای لپ تاپتان به درستی نصب شده است یا نه. منظور از چیپ wifi همان گیرنده امواج وای فای برای لپ تاپتان است. اگر درایور چیپ وای فای نصب نباشد و یا به درستی نصب نشده باشد، علامت هشدار زردرنگ و گاهی اوقات با یک علامت سوال سفید رنگ روی دیوایس ناشناخته، می آید.

گاهی ممکن است در این بخش خود دیوایس سخت افزاری wifi ایراد داشته باشد و از حالت نصب بیرون آمده باشد. در این شرایط بهتره است برند و مدل لپ تاپتان را در گوگل جستجو کنید تا از سایت شرکت سازنده لپ تاپ، درایور مخصوص به همان دستگاه را متناسب با ویندوز خود، دانلود کنید.

جستجوی درایور اینترنت

جستجوی درایور اینترنت

ما در اینجا لپ ۸۴۷۰p را جستجو کردیم و به سراغ دانلود درایور نرم افزاری wifi میرویم.

دانلود درایور

دانلود درایور

وقتی آن را دانلود کردید، درایور را نصب کنید و حتی الامکان لپ تاپ را یک بار Restart کنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش استفاده از SeekBar بیسیک فور اندروید

وقتی لپ تاپ بالا آمد میبینید که وای فای کار میکند.

شماره دو: ( روشن کردن کلید سخت افزاری وای فای )

دقت کنید که برخی از لپ تاپ ها مثل لپ تاپ Dell و یا سونی ( البته برخی از مدل هاشون ) دارای یک کلید روشن / خاموش کردن وای فای هستند که به محض این که این کلید را روشن کنید، wifi شروع به کار میکند. گاهی اوقات هم این کلید را روشن میکنید، در بخش Device Manager، درایور ناشناخته  نمایش داده میشود که باید از راهنمای قبلی کمک بگیرید و درایور را نصب کنید.

شماره سوم: ( حذف و نصب مجدد چیپ وای فای از دیوایس منیجر )

گاهی اوقات درایور مورد نظر نصب است، اما یک اختلال کوچکی دارد که ازش سردر نمیارید!!

در این صورت پیشنهاد میشود که از داخل دیوابیس منیجر، روی درایور مورد نظر راست کلیک کنید و با انتخاب گزینه unistall  درایور مورد نظر را کلا حذف کنید و اگر ویندوز، درایور wifi را نشناخت، مجددا از طریق روش اول درایور را نصب کنید.

حذف درایور

حذف درایور

دقت کنید که درایور مورد نظر Disable یا خاموش نباشد. در این صورت ابتدا آن را با راست کلیک کردن روی درایور مورد نظر Enable کنید.

فعال کردن درایور

فعال کردن درایور

شماره سه ( Forget network یا Remove Network)

گاهی اوقات به مودمی که قبلا متصل بودید، با Restart کردن لپ تاپ یا خاموش و روشن کردن آن، دیگر متصل نمیشود!!

این ممکن است به دلیل یک باگ خیلی کوچک نرم افزاری باشد که به سادگی به وسیله حذف مودم مورد نظر و اتصال مجدد به آن، قابل برطرف کردن است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش نرم افزار AIDE – قسمت هفتم(دیزاین)

این بخش بستگی به سیستم عامل لپ تاپتان دارد. اگر از ویندوز ۷ استفاده میکنید برای حذف شبکه به این صورت عمل کنید:

ابتدا روی آیکون وای فای راست کلیک کرده و گزینه  Open Network and Sharing Center را انتخاب میکنید.

Open Network and Sharing Center

Open Network and Sharing Center

در پنجره ای که باز میشود گزینه Manage Wireless Network را انتخاب کنید.

سپس پنجره ای باز میشود که لیست وایفای ها نمایش داده میشود، روی وای فای مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Remove Network را بزنید. بعد از حذف شدن وای فای مورد نظر، دوباره به وای فای وصل بشید و رمز رو وارد کنید.

حالا همین کار را در ویندوز ۱۰ انجام میدهیم.

در ویندوز ۱۰ مسیر کمی کوتاه تر شده و راحت تر میشود شبکه را حذف کرد.

ابتدا روی آیکون wifi کلیک کرده تا لیست مودها بالا بیاید و سپس روی مودم مورد نظرت راست کلیک کرده و گزنیه Forget را میزنیم.

حذف وایفای ویندوز 10

حذف وایفای ویندوز ۱۰

اقدامات سخت افزاری

شماره یک ( ایراد چیپ وای فای )

چیپ وای فای هم مانند هر وسیله برقی با قطعه برقی هم ممکن است بسوزد یا نقصی به آن وارد شود. در تصویر زیر، تصویر چیپ وای فای لپ تاپ را می بینید. البته این را هم بدانید که چیپ های وای فای ظاهرهای متفاوتی دارند، اما همه آن ها دارای دو آنتن هستند و این مسئله در  همه چیپ ها یکسان است.

کارت وایرلس لپ تاپ

کارت وایرلس لپ تاپ

این چیپ یک بار مصرف است و قابلیت تعمیر ندارد. کما این که چیپ ریز و کوچکی است و اگر هم قابلیت تعمیر داشته باشد، خیلی سخت تعمیر میشود. با توجه به عدم تعمیرپذیری این چیپ ها، اگر مشکلی برایشان پیش آید، باید تعویض شوند و قیمتشان بستگی به نوع چیپ دارد و معمولا از ۱۰۰ هزار تومان یا ۱۵۰ هزار تومان شروع میشوند تا حدودای ۷۰۰ هزار تومان.

البته باید به مبلغ خود چیپ، دستمزد تعویض چیپ را هم اضافه کنید که بستگی به نوع باز شدن لپ تاپتان دارد. برخی از لپ تاپ ها ساده باز میشوند و چیپ وای فایشان در دسترس است و برخی هم فرایند باز شدنشان خیلی طولانی و زمان بر است. دقت کنید که روی هر چیپ یک مدل نوشته شده است که باید با چیپ خود اصلی لپ تاپ مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت میتوانید آن را روی مادربورد نصب کنید و دستگاه را روشن کنید و ببینید که آیا لپ تاپ آن را ساپورت کرده است یا نه. معمولا اگر پشتیبانی نشود در همان ابتدا یعنی قبل از ورود به ویندوز، خطا میدهد یا وقتی ویندوز بالا آمد، کار نمیکند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش استفاده از کلیپ بورد در بیسیک فور اندروید

البته دقت کنید که آنتن ها را به درستی وصل کنید. معمولا لپ تاپ ها دوتا سیم آنتن دارند که یکی سفید و دیگری مشکی است که معمولا روی چیپ مشخص شده است که آنتن مشکی باید به کدام پین وصل شود و آنتن سفید به کدام پین.

شماره دو ( استفاده از دانگل وای فای )

این روش خیلی کم هزینه و بی دردسر است. به این صورت که وقتی چیپ وای فای خراب شد، به آن دست نمیزنید و با مراجعه به فروشگاه های لوازم کامپیوتری، یک دانگل wifi تهیه میکنید.

دانگل وای فای یک برد الکترونیکی مثل زیر است:

دانگل وایفای

دانگل وایفای

دانگل ها برندها و شکل های متنوعی دارند و همچنین هم بدون آنتن وجود دارد و هم با آنتن. وجود آنتن فقط برد دانگل را افزایش میدهد.

دانگل وایفای

دانگل وایفای

و هیچ کار دیگری در سیستم انجام نمیدهد. این دانگل ها از طریق پورت USB به لپ تاپ متصل میشود و گاهی اوقات هم ویندوز درایور مربوطه را میشناسد و آن را به صورت خودکار نصب میکند اما اگر سیستم عامل دارایور وای فای جدید را نخواند، معمولا یک سی دی درایور در داخل پک دانگل وجود دارد که با نصب آن، سیستم عامل چیپ را شناخته و میانید با آن به راحتی کار کنید. اگر دانگل را به سیستم وصل کردید و نمیدانستید که آیا چیپ شناخته شده است یا نه، به بخش Device manager بروید و مطمئن شوید که همه درایورها نصب هستند و علامت هشدار یا علامت سوالی ندارند.

در این مقاله سعی کردیم تمامی راهکار ها برای زمانی که وایفای لپ تاپ شما به درستی کار نمیکند را بیان کنیم.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.