عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2020 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش فرم ها در PHP – اعتبارسنجی فیلدها

سلام

با چهارمین قسمت از آموزش فرم ها در PHP در خدمتتون هستیم؛ تا این جای کار فرمی را که ساخته بودیم،؛ فرم را غیر قابل نفوذ در برابر حمله xss کردیم،؛ سپس داده ها را قبل از ارسال به سمت سرور از فیلتر عبور دادیم تا کاراکترهای اضافی را حذف کند و در نهایت فیلدهای ضروری را تعیین کردیم؛ حالا در این جسله می پردازیم به اعبتار سنجی فیلدهایی نظیر نام، ایمیل، آدرس سایت و … که ببینیم کاربر فیلد را صحیح تکمیل میکند یا خیر، در ادامه همراه بپرسم باشید.

اعتبار سنجی فیلد Name

کدی که در زیر می بینید، یک روش برای این است که برای یک فیلد قوانینی تعیین کنیم که اگر این قوانین را تعیین نکرد، اجازه ارسال فیلد به سمت سرور را نمیدیم و در عوض خطایی به کاربر نمایش میدهیم.

در کد بالا فقط حروف لاتین و فاصله را مجاز کردیم، به این معنا که کاربر در فیلد name فقط قادر به استفاده از حروف و فاصله می باشد و اگر چیزی به غیر از اینها وارد کرد پیغام خطای درون متغیر nameErr$ نمایش داده میشود.

تابع ()preg_match یک الگو میگیرد، اگر فیلد مربوطه این الگو را داشته باشد نتیجه True و اگر نداشته باشد False بر میگرداند.

اعتبار سنجی فیلد Email

ساده ترین کاری که برای بررسی صحیح بودن یک آدرس ایمیل میتوانیم انجام بدیم استفاده از تابع filter_var هست که این تابع دو ورودی میگیرد:

  1. ورودی اول: فیلد فرم هست.
  2. ورودی دوم: الگو

که در کد زیر همانطور که می بینید، به عنوان ورودی اول فیلد email را بهش دادیم و به عنوان ورودی دوم FILTER_VALIDATE_EMAIL که برای بررسی صحیح بودن آدرس ایمیل استفاده میشود.

مطلب پیشنهادی:  تگ های HTML – تگ track

اعتبار سنجی فیلد URL

برای بررسی آدرس سایت باید یک الگو مشخص کنیم و برای این کار از تابع preg_match کمک میگیریم.

و در انتها تمام کدهایی که برای فرم تا الان نوشتیم:

مطلب پیشنهادی:  آموزش HTML - قسمت هفدهم(iframe)

برای اجرا کافیست کدهای بالا را در یک فایل PHP ذخیره و در سمت سرور یا لوکال هاست، اجرا کنید.

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.