آموزش شی گرایی در PHP – تعریف و کاربرد OOP
سلام
تا به اینجای کار مباحث زیادی از PHP را مطرح کردیم که هر چی جلوتر میریم مباحث پیچیده تر میشود، در ادامه آموزش های مقدماتی تا پیشرفته PHP میرسیم به مبحث بسیار کاربردی و مهم OOP یا شی گرایی در PHP، به طور خلاصه بخوایم تعریفی داشته باشم دو نوع سبک برنامه نویسی داریم یک سبک بر اساس تایع(procedural) و سبک دیگر بر اساس Class(کلاس)، که سیک بر اساس تابع را تا اینجا باهاش کار کردیم که در طی چند جلسه می پردازیم به سبک برنامه نویسی بر اساس کلاس که به شی گرایی معروف است، در ادامه همراه بپرسم باشید.
از PHP5 به بعد برنامه نویسی شی گرا یا Object-Oriented programming در PHP اضافه شد که کار برنامه نویسان را برای توسعه راحت تر کرد.
(( در طول آموزش هر جا گفتیم شی منظور Object است و هر جا گفتیم کلاس منظور Class است ))
OOP چیست؟
OOP مخفف برنامه نویسی شی گرا یا Object-Oriented programming است.
برنامه نویسی Procedural یا تابعی در مورد نوشتن توابع است که عملیات را فقط روی داده ها میتوان انجام داد، در حالی که برنامه نویسی شی گرا در مورد ایجاد آبجکت هایی است(Object یا Class) که میتوان عملیات را هم روی داده ها و هم روی توابع انجام داد.
برنامه نویسی شی گرا دارای مزایای متعددی نسبت به برنامه نویسی تابعی است که در ادامه به چند مورد اشاره میکینم:
- اجرای OOP سریعتر و آسانتر انجام میشود.
- در OOP ساختار کدها قابل فهم تر و بهتر است.
- OOP امکان ایجاد برنامه های کامل با قابلیت استفاده مجدد با کد کمتر و زمان توسعه ی کوتاه تر را فراهم میکند.
آبجکت(Object) و کلاس (Class) در PHP
کلاس ها و اشیاء دو جنبه اصلی برنامه نویسی شی گرا هستند.
به تصویر زیر نگاه کنید تا تفاوت کلاس و اشیا را ببینید:
یک مثال دیگر:
بنابراین، یک کلاس الگوی اشیا است و شی یک نمونه از یک کلاس است.
وقتی اشیا(Objects) به صورت تک ایجاد میشوند، همه خصوصیات و رفتارها را از کلاس(Class) به ارث می برند، اما هر شی مقادیر مختلفی دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد OOP، به آموزش های بعدی مراجعه کنید.
این قسمت از آموزش به پایان رسید، مشکلی در رابطه با آموزش بالا داشتید می توانید در سایت بپرسید.
موفق باشید.
ارسال نظر
شما باید وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید