عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

بررسی Sony PlayStation VR

سلام

PlayStation VR یک هدست شیک با ظاهری عجیب است که مستقیماً به کنسول PlayStation 4 (یا Pro) متصل می شود و بالای سر شما قرار می گیرد و شما را در دنیای بازی های ۳۶۰ درجه و تجربه های بازی های واقعی تر غرق می کند. هدست‌های واقعیت مجازی رایانه‌های شخصی مانند HTC Vive و Oculus Rift می‌توانند گرافیک بهتر و تجربه‌های جذاب تر ارائه دهند، اما PlayStation VR همچنان قوی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. تجربه ای که استفاده و لذت بردن از آن واقعاً آسان است، در ادامه همراه بپرسم باشید تا این گجت دوست داشتنی رو بررسی کنیم.

Sony PlayStation VR

Sony PlayStation VR

طراحی و راحتی: ساختاری هوشمندانه

اکثر هدست‌های واقعیت مجازی طوری روی سرتان بسته میشوند که در طول استفاده از آن ها به مشکلی برنخورید. ( با استفاده از تسمه های مخصوص ). PlayStation VR رویکرد بسیار متفاوت، اما هوشمندانه‌تری دارد.

پلی استیشن VR به جای استفاده از تسمه، بالای سر شما قرار می گیرد و عینک را برروی چشمان شما قرار میدهد. این یک حلقه لاستیکی با بالشتک خوب دارد که دور سر شما قرار می گیرد. هنگامی که در جای صحیح خود قرار گرفت، با استفاده از یک قفل در پشت عینک، عینک ثابت میماند و بند به اندازه ای سفت میشود که بتواند آن  را در جای خود نگه دارد.

خود گیره نیز هوشمندانه طراحی شده است و به شما امکان می دهد آن را به سمت صورت خود نزدیک و یا دور کنید و آن را در موقعیت مناسب قرار دهید. این کار چند مزیت را به همراه دارد:

  •  قرار دادن گیره روی صورت و در محل مناسب آسان‌تر است، مخصوصاً برای کسانی که از عینک استفاده میکنند، و مانعی لاستیکی بین صورت و عینک وجود دارد که باعث میشود به راحتی کسانی که عینک میزنند از این وسیله استفاده کنند. همچنین اگر خواستید در حین بازی عینک را برای چند لحظه از روی صورت خود بردارید، کافی است گیره ها را چند اینچ بیرون بکشید.
  • PlayStation VR از پلاستیک تشکیل شده است، چراغ‌های آبی درخشان و طراحی منحنی آن، طوری است که انگار از آینده می آید.
Sony PlayStation VR

Sony PlayStation VR

فرآیند راه اندازی: عینک تعداد زیادی کابل دارد!

راه اندازی PlayStation VR سخت نیست، اما زحمت زیادی دارد. تعداد زیادی سیم برای اتصال و قطعات سخت افزاری برای راه اندازی دستگاه وجود دارد..

PlayStation VR با یک جعبه پردازشگر کوچک عرضه می شود که مستقیماً به پلی استیشن ۴ متصل می شود تا عینک بتواند قدرت پردازشی پیدا کند. یک سیم HDMI از تلویزیون خود به جعبه پردازشگر و یک کابل hdmi دیگر از جعبه پردازشگر به پلی استیشن ۴ و همچنین بین این دو مسیر یک کابل USB هم وجود دارد. همچنین یک آداپتور برق برای جعبه پردازشگر وجود دارد، و همچنین باید دوربین پلی استیشن را وصل کنید، که برای دیدن و ردیابی هدست و کنترلرهای حرکتی مورد نیاز است.

بخش پردردسر و پرزحمت ماجرا این است که هروقت نمیخواهید از عینک استفاده کنید، باید همه تجهیزات و اتصالات آن را جدا کنید که این کار بسیار پرزحمت است.

مطلب پیشنهادی:  سورس بازی اسکیت بیسیک فور اندروید

نسخه جدیدتر CUH-ZVR2، هدست پلی استیشن VR تغییرات بسیار کوچکی را در طراحی ایجاد کرده است، از جمله تغییر جای دکمه پاور از روی کنترل به هدست، و همچنین عملکرد پردازنده، بهینه تر شده است . علاوه بر این، واحد پردازشگر هدست اصلی CUH-ZVR1 ، قابلیت پخش تصویر ۴k را ندارد. اا مدل بعدی، یعنی مدل CUH-ZVR2 قابلیت پخش تصاویر ۴k رو دارد.

هنگامی که همه سیم ها وصل شدند و دستگاه ها در جای خود قرار گرفتند، فقط باید کنترلرها را به صورت بی سیم سینک کنید. برخی از بازی ها از گیم پد استاندارد DualShock 4 استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از کنترلرهای حرکتی PlayStation Move (یک یا هر دو) استفاده می کنند. برخی از بازی ها نیز به شما امکان می دهند بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنید.

Sony PlayStation VR

Sony PlayStation VR

عملکرد: ناسازگاری ها همچنان ادامه دارد

بازی های پلی استیشن VR اغلب عالی به نظر می رسند و به خوبی اجرا می شوند. گفته می‌شود، اما شنیده شده است که کیفیت بازی ها، خیل بالا نیست. کیفیت بازی ها تنها فول اچ دی هست. اما عینک VR ارائه شده توسط Oculus Quest دارای گیفیت  ۱۴۴۰ در ۱۶۰۰ است که از فول اچ دی بالاتر است.

یکی از ضعف های PlayStation VR این هسا که ممکن است متن ها را به درستی نشان ندهد، اما زمانی که واقعاً در بازی هستید، محیط رنگارنگ و عکس العمل سریع، اینگونه ضعف ها را پوشش میدهد.

توجه داشته باشید که از یک پلی استیشن ۴ استاندارد،  یک پلی استیشن ۴ پرو قدرتمندتر وجود دارد که از کیفیت  ۴K پشتیبانی میکند که میتوانید جزئیات بیشتری را در بازی ببنید. ما PlayStation VR و PlayStation 4 Pro برای این بررسی و آزمایش کردیم، چون از این هدست قبلا روی پلی استیشن ۴ استاندارد استفاده کرده‌ایم و تغییری مشاهده نکردیم. به عبارت دیگر، ما خرید PS4 Pro را صرفاً به دلیل عملکرد بهتر VR پیشنهاد نمی کنیم، بلکه ممکن است به صورت کلی این کنسول بروزرسانی هایی هم توی این نسخه دریافت کرده باشد.

بازی‌های واقعیت مجازی که با کنترلر DualShock 4 انجام می‌شوند، به خوبی کار می‌کنند، زیرا دوربین پلی‌استیشن نیازی به ردیابی موقعیت مکانی شما ندارد. کنترلر Move خیلی پردکمه و شلوغ است. این شلوغی گاهی باعث میشود که بازی به خوبی انجام نشود.

این مشکل معمولاً به سادگی با حرکت دادن کنترلر Move برطرف می شود، که متوانید مجددا به بازی برگردید، خیلی نگران این مورد نباشید. همچنین گاهی اوقات، کنترل‌کننده‌های PlayStation Move به درستی کار نمیکنند، و گاهی به آیتم های بازی به درستی دسترسی ندارید.

تجربه مبتنی بر دوربین ، قابلیت‌های PlayStation VR را محدود می‌کند، زیرا دوربین پلی‌استیشن باید چراغ ‌های روی هدست و توپ‌های درخشان کنترل‌کننده‌های PlayStation Move را ببیند تا به درستی بتواند آن ها را ردیابی کند. اگر یک کنترلر را در جایی، حالا به هر صورت پنهان کنید، ممکن است به درستی کار نکند. این مسئله باعث میشود که در بازی های حساس تر و با وسعت بیشتر، به مشکل بخورید.

کیفیت صدا: هدفون یک مزیت است

بازی‌های پلی‌استیشن VR صدا را در تلویزیون یا سیستم صوتی متصل پخش می‌کنند، درست مثل اینکه در حال انجام یک بازی PS4 روی تلویزیون هستید. به شدت توصیه می‌شود که هدفون‌های سیمی ۳.۵ میلی‌متری را برای تجربه واقعیت مجازی بیشتر، وصل کنید، اما متأسفانه PlayStation VR با هدست‌های بی‌سیم کار نمی‌کند. حتی هدست‌های صوتی بی‌سیم پلی‌استیشن سونی، شما را مجبور می‌کنند تا برای استفاده از آن‌ها به PlayStation VR، کابلی را وصل کنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش شارژ کارتریج HP مدل 44A و 48A

نرم افزار:

PlayStation VR روی همان نرم افزار سیستمی اجرا می شود که در خود پلی استیشن ۴ مشاهده می کنید، با سیستم هدایتگر برای دسترسی به بازی ها و برنامه ها، تغییر تنظیمات و بالا کشیدن منو در حین بازی. هنگامی که هدست را روشن کرده‌اید و از داخل عینک نگاه می‌کنید، تصویر صافی از منو را از صفحه تلویزیون خود در فضای تاریک خواهید دید. اساساً، می‌توانید داخل هدست خود را به‌عنوان اتاقی برای نمایش دوبعدی، در نظر بگیرید. نکته مثبت کلی در اینجا این است که رابط بین تلویزیون و هدست را نمیتوانید تغییر دهید بنابراین چیزهای جدیدی برای دارندگان PS4 وجود ندارد.

نرم افزار: خوشبختانه آشنا

PlayStation VR روی همان نرم افزار سیستمی اجرا می شود که در خود پلی استیشن ۴ مشاهده می کنید، با سیستم هدایتگر برای دسترسی به بازی ها و برنامه ها، تغییر تنظیمات و بالا کشیدن منو در حین بازی. هنگامی که هدست را روشن کرده‌اید و از داخل عینک نگاه می‌کنید، تصویر صافی از منو را از صفحه تلویزیون خود در فضای تاریک خواهید دید. اساساً، می‌توانید داخل هدست خود را به‌عنوان اتاقی برای نمایش دوبعدی، در نظر بگیرید. نکته مثبت کلی در اینجا این است که رابط بین تلویزیون و هدست را نمیتوانید تغییر دهید بنابراین چیزهای جدیدی برای دارندگان PS4 وجود ندارد.

بررسی sony playstaion vr

بررسی sony playstaion vr

بازی ها: کتابخانه بسیار قوی

هدست سونی قوی‌ترین هدست موجود نیست، اما این غول فناوری، ارتباطات خود را تغییر داده است تا جایی که می‌توان گفت که بهترین گیم پلی‌استیشن VR در بین پلتفرم‌های واقعیت مجازی امروزی است. نرم افزار واقعیت مجازی بیشتری برای Rift، Vive یا Gear VR مبتنی بر گوشی های سامسونگ وجود دارد، دستگاه های سونی دارای تعداد زیادی ویژگی اصلی برای بازی و سرگرمی است، همچنین استفاده از محصولات سونی در این زمینه، تجربه بسیار عالی به گیمر منتقل میکند.

از نظر انحصاری واقعیت مجازی، PlayStation VR دارای یک بازی به اسم ربات آسترو است .یک بازی اکشن تخیلی لذت بخش که سه بعدی است. همچنین دارای بازی تتریس است که بازی عجیبی به نظر می‌رسد این بازی دارای جلوه های بصری و صوتی بسیار زیبایی است که می‌توان آن را در VR بازی کرد.

در طرف دیگر، بازی ترسناک Resident Evil 7: Biohazard قرار دارد که فرانچایز ترسناک بقا را به عنوان یک ماجرای اول شخص واقعاً عجیب و غریب به تصویر می‌کشد. Gran Turismo Sport نیز بازی دیگری است، که تجربه رانندگی حرفه ای را در اختیار بازیکنانش میگذارد. Wipeout: Omega Collection سونی همچنین مسابقه‌ای فوق‌العاده جالب است که دارای هاورکرافت‌هایی است که از آینده می آیند که در مسیرهای پیچ در پیچ و شبیه به ترن هوایی پرواز می‌کنند. همچنین این بازی PSVR است که به احتمال زیاد شما را معتاد می کند، اما بسیار سرگرم کننده است.

مطلب پیشنهادی:  معرفی ربات تلگرام فرهنگ لغت

Farpoint نیز تجربه‌ای خوب است که به شما امکان می‌دهد که موجودات فضایی را با استفاده از وسیله جانبی بزرگ بازی به اسم PlayStation Aim Controller روی سطح سیاره‌ای عجیب منفجر کنید. به نظر اصلا شبیه یک اسلحه واقعی نیست، اما در داخل بازی حس یک اسلحه واقعی را به شما میدهد. همچنین از Aim Controller می توانید برای بازی هایی مانند Firewall: Zero Hour که یک بازی گروهی است استفاده کنید.

PlayStation VR دارای بسیاری از بازی های واقعیت مجازی است، مانند بازی Beat Saber، که شما باید در آن کنترل‌کننده‌های Move را مانند شمشیرهای نوری حرکت دهید تا بتوانید بلوک های پرنده را از بین ببرید. Superhot VR نیز وجود دارد، که با استفاده از آن میتوانید به دشمنانتان با تفنگ شلیک کنید و آن ها را از بین ببرید. متأسفانه کنترل‌کننده‌های Move کمی باگ دارند.

اینها بازی‌های تمام عیار هستند، اما ارتباط سونی با ناشران مختلف بازی، تجربه‌های VR زیادی را به ارمغان آورده است که با بازی‌هایی مانند Star Wars Battlefront II، Call of Duty: Infinite Warfare، Tekken 7 و Kingdom Hearts III عرضه می‌شود. آنها آن ها برای گیمرهای پلی استیشن واقعا سرگرم کننده هستند.

هر بازی برای خرید و دانلود از فروشگاه پلی استیشن کنسول در دسترس است و برخی از بازی‌های گسترده تر نیز از طریق دیسک‌های Blu-ray در مغازه ها فروخته می‌شوند.

قیمت:

خوشبختانه قیمت PlayStation VR نسبت به قیمت اصلی ۳۹۹ دلاری خود هدست یا ۴۹۹ دلار برای پک هایی با دسته‌های PlayStation Camera و Move به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اکنون، سونی تعدادی پک های ارزان‌تر را ارائه می‌کند که دارای بازی‌ها و دوربین هستند، برخی از آنها با کنترل‌های Move نیز همراه هستند.

قیمت این پک ها معمولاً بسته به بازی‌ها و سخت‌افزار موجود بین ۲۴۹ تا ۳۴۹ دلار است، و این برای تجربه‌ای جذاب برای استفاده از واقعیت مجازیست .

پلی استیشن VR در مقابل Oculus Quest

PlayStation VR در اواخر سال ۲۰۱۶ عرضه شد، بنابراین تعجبی ندارد که رقبای جدیدتر از فناوری بهتری برخوردار باشند خب این مسئله باعث میشد که کمی از پلی استیشن کمی ناامید بشید. Oculus Quest جدید یک هدست واقعیت مجازی کاملاً مستقل و بی‌سیم با پردازنده مخصوص به خود است که استفاده از آن بسیار لذت بخش است. این کنسول یک باتری قابل شارژ داخلی دارد، بنابراین لازم نیست آن را در حین استفاده به برق وصل کنید، و کنترل‌کننده‌های حرکتی بسیار دقیق توسط چهار دوربین روی هدست ردیابی می‌شوند.

Quest برخی از بازی‌های مشابه PlayStation VR را دارد و شما واقعاً می‌توانید تفاوت را با بازی‌های سنگین حرکتی مانند Beat Saber و Superhot VR که با سیستم ردیابی Quest و کنترلرهای لمسی بسیار دقیق‌تر و روان‌تر هستند، مشاهده کنید. با قیمت ۳۹۹ دلار، Quest به خودی خود گرانتر از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن است، اما از PSVR/PS4 با هم ارزان تر است. از زمانی که به تازگی منتشر شده است، در حال حاضر بازی های کمتری دارد، اما پتانسیل زیادی دارد و تبلیغات اولیه زیادی کرده است.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.