عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2020 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

۵ نکته امنیتی ویندوز که برای محافظت بیشتر رایانه خود باید بدانید

سلام

اگر در سیستم خود آنتی ویروس نصب دارید تا حد خوبی میتوانید امنیت خود را تامین کنید، ولی ازآنجایی که هر لجظه باج افزار و ویروس های جدیدی منتشر میشوند، مایکروسافت از ویندوز ۱۰ به بعد، یک سری ویژگیهای اضافی برای بالابردن امنیت در ویندوز اضافه کرده است که توسط آنها میتوانید امنیت خود را بیش از پیش بهبود ببخشید، در ادامه برای آشنایی با این ویژگیها همراه بپرسم باشید.

امنیت بیشتر ویندوز

امنیت بیشتر ویندوز

رایانه های شخصی ویندوزی به طور پیش فرض مجهز به چندین محافظ امنیتی هستند. اما اینها برای ایمن نگه داشتن دستگاه شما در برابر هجوم شبانه روزی بدافزارهای جدید، باج افزارها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و انواع حملات سایبری کافی نیستند. خوشبختانه، مایکروسافت مجموعه‌ای از تنظیمات امنیتی اضافی ویندوز را در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ بسته‌بندی می‌کند که می‌توانید برای تقویت سیستم دفاعی رایانه‌تان فعال کنید.

مایکروسافت راه‌های زیادی را ارائه می‌کند که رایانه شما را قادر می‌سازد به طور فعال مراقب تهدیدها باشد و به شما اجازه می‌دهد تا میزان داده‌های شخصی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، کنترل کنید. بسیاری از این گزینه‌ها برای تجربه‌ای بدون وقفه غیرفعال می‌شوند. برای مثال، رایانه شخصی ویندوزی شما می‌تواند به شما هشدار دهد اگر می‌خواهید برنامه‌ای با شهرت پایین نصب کنید و حتی آسیب‌پذیرترین مؤلفه‌های رایانه‌تان را از نفوذ کردن جدا کنید. در اینجا نحوه روشن کردن این ویژگی ها و بهبود امنیت رایانه ویندوزی خود آورده شده است.

مسدود کردن خودکار برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها

مخرب ترین وب سایت ها و برنامه ها آنهایی هستند که ظاهری غیرعادی ندارند. اما هنگامی که شروع به مرور یا نصب آنها کنید، آنها می توانند رایانه شما را فلج کنند. به عنوان مثال، استفاده از منابع خود برای استخراج مخفیانه رمزارز، راه‌اندازی انبوهی از تبلیغات پاپ‌آپ غیرمنتظره یا بدتر از آن، استقرار نرم‌افزارهای مضر مانند باج‌افزار.

مطلب پیشنهادی:  آموزش حذف برنامه های پیشفرض اندروید

مایکروسافت چنین برنامه‌هایی را برنامه‌های بالقوه ناخواسته (PUA) می‌نامد و ویندوز می‌تواند قبل از آسیب رساندن به رایانه شخصی شما در مورد آنها به شما هشدار دهد. حفاظت reputation-based(برا اساس شهرت) ویندوز به دنبال فایل‌ها، برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های متخاصم شناخته شده است و هر بار که با آن‌ها روبرو می‌شوید، هشدار می‌دهد.

برای روشن کردن حفاظت مبتنی بر شهرت به مسیر زیر Settings یا همون تنظیمات ویندوز بروید:

Settings > Privacy & security > Windows Security > App & browser control

سپس روی Turn on که در بخش Reputation-based protection کلیک کنید تا این تنظیمات را فعال کنید(مطابق تصویر زیر):

مسدود کردن خودکار برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها

مسدود کردن خودکار برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها

در این بخش میتوانید تنظیمات را شخصی سازی کنید که حفاظت برای برخی برنامه ها مثلا فقط برای مرورگرها فعال باشد، ولی توصیه میکنیم که همه گزینه را روشن(فعال) کنید.

حساس ترین قسمت های رایانه خود را ایزوله کنید

مهاجمان آسیب‌پذیرترین ماژول‌های رایانه شخصی شما را هدف قرار می‌دهند تا آن را ربوده کنند. یک روش متداول و مؤثر برای انجام این کار، تزریق یک کد مخرب به درایورهای اصلی، مانند وب کم است. هنگامی که یک وب سایت شما را در اجرای این برنامه ها گمراه می کند، می تواند به راحتی کنترل دستگاه و داده های آن را در دست بگیرد.

ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ می توانند با جداسازی بلوک های اصلی رایانه مانند حافظه، از شما در مقابل این تلاش ها دفاع کنند. هنگامی که این گزینه وجود دارد، درایورها باید خود را تأیید کنند تا به فرآیندهای سطح بالا دسترسی داشته باشند و به محض اینکه نرم افزار موفق به انجام این کار نشد، سیستم عامل آن را مسدود می کند.

ایزوله کردن قسمت های مهم

ایزوله کردن قسمت های مهم

برای فعال کردن این ویژگی به مسیر زیر بروید:

مطلب پیشنهادی:  آموزش رفع خطای DLL در ویندوز های 7,8,10,11 (معرفی 8 روش کاربردی)

Settings > Privacy & security > Windows Security > Device security

سپس گزینه Memory integrity را فعال کنید.

ابزار ضد ویروس مایکروسافت، Defender، به طور فعال در پس‌زمینه رایانه‌های شخصی ویندوز شما اجرا می‌شود تا تهدیدات شناسایی شده را اسکن و خاتمه دهد. با این حال، مواقعی پیش می‌آید که Defender فایلی را مشکوک می‌بیند اما نمی‌تواند به طور قطعی درباره آن تصمیم بگیرد و تصمیم‌گیری را بر عهده کاربر می‌گذارد.

ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ جایگزین بهتر و دقیق تری برای این تنظیمات دارند: آنها می توانند چنین نمونه های بی نتیجه ای را برای تجزیه و تحلیل بیشتر به مایکروسافت ارسال کنند. در حالی که Defender نمونه ویروس یا فایل مخرب را پیدا میکند عملیات پردازش شروع میشود و پس از پردازش مایکروسافت تصیمیم میگیرد که آن را حذف یا آزاد کند.

تنظیمات آنتی ویروس

تنظیمات آنتی ویروس

میتوانید از مسیر Settings > Privacy & security > Windows Security > Virus & Threat Protection گزینه Automatic sample submission را روشن کنید تا نمونه فایل هایی که پیدا میشود را برای ویندوز ارسال کنید.

دلیل اختیاری بودن آن این است که به رایانه شما نیاز دارد تا داده های شما را به مایکروسافت ارسال کند. با این حال، این شرکت ادعا می کند که از آن سوء استفاده نمی کند و اگر مورد خاصی شامل اطلاعات شخصی شما باشد، به شما اطلاع می دهد.

از ردیابی شما توسط تبلیغ کنندگان جلوگیری کنید

Windows به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا آگهی‌های مرتبط با علایق شما را با یک کد شناسایی منحصر به فرد به شما نشان دهند. هر بار که با یک تبلیغ تعامل می‌کنید یا زمانی که یک برنامه مشخص می‌کند چه چیزی را دوست دارید، یک تبلیغ‌کننده از آن کد استفاده می‌کند تا پرونده‌ای درباره شما بسازد و شما را در اینترنت و همچنین سایر برنامه‌ها دنبال کند. بدتر از آن، اگرچه این کد محدود به رایانه شخصی ویندوزی شما است، اما تبلیغ‌کنندگان به دلیل شناسایی فعالیت‌های شما در چندین دستگاه مانند تلفن هوشمند و پیوند دادن همه کدهای تبلیغاتی مختلف برای حفظ برگه‌ها بدون توجه به آنچه استفاده می‌کنید بدنام هستند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش کتاب پیشرفته در بیسیک فور اندروید – جلسه چهاردهم( نگاه اجمالی به سورس – اکتیویتی about)

خوشبختانه، ویندوز به شما این امکان را می دهد که به راحتی این شناسه تبلیغاتی را به طور کلی حذف کنید. وقتی این کار را انجام می دهید، تبلیغات شما عمومی می شود و دیگر شخصی سازی نمی شود.

جلوگیری از ردیابی

جلوگیری از ردیابی

به مسیر Settings > Privacy & security رفته و گزینه Let apps show me personalized ads by using my advertising ID را غیرفعال کنید.

مجوزهای برنامه را بررسی کنید

هنگامی که یک برنامه جدید را راه‌اندازی می‌کنید، معمولاً چند مجوز به آن می‌دهید تا مثلاً از وب‌کم دستگاهتان برای تماس‌های ویدیویی استفاده کند یا موقعیت مکانی خود را برای ارسال هشدارهای آب‌وهوا برای شما ردیابی کند. با این حال، بسیاری از برنامه‌ها همچنان از دسترسی خود در پس‌زمینه برای جمع‌آوری مخفیانه داده‌های شما و پیگیری فعالیت‌های شما سوء استفاده می‌کنند. بنابراین، مگر اینکه به طور فعال از یک برنامه استفاده می کنید، بهتر است مجوزهای آنها را لغو کنید و فقط زمانی که به آنها نیاز داشتید به آنها بازگردانید.

مجوز برنامه ها

مجوز برنامه ها

به مسیر Settings > Privacy & security > Location رفته و مطابق تصویر زیر دسترسی برنامه ها از مکانتان را غیر فعال کنید.

جمع بندی:

این تنظیماتی بود که می توانید انجام دهید تا حفاظت سیستم خود را افزایش دهید که توصیه میکنیم در کنار این تنظیمات حتما از یک آنتی ویروس قوی نیز استفاده کنید، یکی از آنتی ویروس های قدرتمند در این زمینه KasperSky Internet Security می باشد.

در صورتی که هرگونه سوالی در رابطه با امنیت سیستم خود داشتید در بخش پرسش و پاسخ سایت و یا از طریق گفتگوی آنلاین میتوانید با کارشناسان بپرسم در میان بزارید.

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.