عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

Adobe XD یا Sketch یا Figma کدوم بهتره؟

سلام

طراحی IU/IX یکی از بخش های ضروری هر وب سایت و توسعه اپلیکیشن است. ابزارها و نرم افزارهای زیادی برای این کار وجود دارد. یکی از بهترین ها Adobe XD است که اولین نسخه آن در مارس ۲۰۱۶ منتشر شد.این مقاله شما را با نرم افزار Adobe XD آشنا می کند. ما این نرم افزار را با اپلیکیشن های مشابه مانند sketch و Figma مقایسه می کنیم و مراحل اولیه دانلود و استفاده از آن را به شما آموزش می دهیم. در ادامه همراه بپرسم باشید.

sketch یا figma یا adobe xd

sketch یا figma یا adobe xd

Adobe XD چیست؟

مانند نرم افزار Sketch، Adobe XD یک نرم افزار طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) مبتنی بر برداری برای وب سایت ها و برنامه های کاربردی است. XD مخفف Experience Design به معنای طراحی تجربه است. این نرم افزار ابزارهای زیادی از جمله Pen، Selection و غیره دارد. با این حال، طراحی با Adobe XD بسیار ساده است.

اگر قبلاً از نرم افزارهای دیگر Adobe مانند Photoshop یا Illustrator استفاده کرده اید، کار با XD برای شما بسیار آسان تر خواهد بود. رابط کاربری جذاب و کاربردی این برنامه یکی از قابلیت هایی است که کار با آن را برای طراحان لذت بخش می کند. ویژگی مهم دیگر این نرم افزار این است که Adobe XD عمدتاً برای طراحان UI/UX ساخته شده است. در نتیجه نسبت به نرم افزارهای معمولی مانند فتوشاپ اختصاصی تر بوده و عملکرد بالاتری دارد.

Adobe XD به راحتی با سایر نرم افزارهای Adobe یکپارچه می شود. همچنین به طور خودکار نوع محتوایی را که در محیط نرم افزار کشیده و رها می کنید شناسایی می کند. این برنامه از Prototype Mode پشتیبانی می کند و می توانید نمونه اولیه خود را با آپلود در سرورهای Adobe با دیگران به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش Css - قسمت اول(مقدمه)

Adobe Xd در مقابل Figma در مقابل Sketch برای طراحی رابط کاربری

Figma یک نرم افزار طراحی رابط کاربری است که در مرورگر قابل اجرا است. از طرف دیگر Sketch یک نرم افزار طراحی رابط کاربری و آیکون است که منحصراً در سیستم عامل مک استفاده می شود. مانند Adobe XD، Figma و Sketch مبتنی بر وکتور هستند.

همکاری زنده ویژگی مهمی است که باید برای انتخاب نرم افزار طراحی UI مناسب خود در نظر بگیرید. Figma در حال حاضر امکان همکاری را فراهم می کند. این ویژگی اخیرا به Adobe XD اضافه شده است و شما می توانید از طریق Zoom با استفاده از Adobe ID خود از آن استفاده کنید. با این حال، در Sketch، این ویژگی هنوز به طور مستقیم قابل دسترسی نیست و برای استفاده از آن باید پلاگین های خاصی را نصب کنید.

هزینه استفاده از XD، Sketch، و Figma

اگرچه Sketch یک آزمایش رایگان ۳۰ روزه ارائه می دهد، این نرم افزار رایگان نیست. برای استفاده از آن باید حداقل ۹ دلار در ماه پرداخت کنید. یک مجوز Sketch برای یک سال حدود ۹۹ دلار هزینه خواهد داشت.

و ما که در ایران هستیم و حق کپی رایت نداریم میتوانیم نرم افزار را کرک کنیم

از طرفی فیگما برای استفاده غیرتجاری رایگان است و می توانید تا سه پروژه رایگان در این نرم افزار بسازید. برای شروع کار با Adobe XD نیازی به پرداخت هزینه نیست.

سیستم مورد نیاز برای Sketch، Adobe XD و Figma

Sketch منحصراً در مک در دسترس است. با این حال، می‌توانید از Adobe XD هم در مک و هم در ویندوز استفاده کنید. این نرم افزار حتی بر روی گوشی های هوشمند نیز موجود می باشد. از طرف دیگر، Figma روی مرورگر اجرا می شود. پس ربطی به نوع سیستم عامل نداره. همچنین یک نسخه دسکتاپ وجود دارد که بر روی مک و ویندوز اجرا می شود.

مطلب پیشنهادی:  آموزش Gmail - قسمت دوم(پیکربندی)

در حالت آفلاین می توانید از نرم افزارهای Sketch و XD استفاده کنید. با این حال، Figma مبتنی بر فضای ابری است و شما باید به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید. هر سه نرم افزار قابلیت Prototyping را در اختیار شما می گذارند.

Adobe XD یا Photoshop، کدام یک بهتر است؟

Adobe XD و Photoshop هر دو محصول ادوبی هستند. برای سال‌ها، فتوشاپ ابزار اصلی طراحان برای طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه بود. اما هدف اصلی فتوشاپ ویرایش تصاویر است. از طرف دیگر، نرم افزار XD به طور صریح برای طراحی UI/UX طراحی شده است. برخی از ویژگی های XD و فتوشاپ به شرح زیر می باشد:

Asobe XD در مقابل Photoshop

XD یک ابزار طراحی مبتنی بر وکتور است، در حالی که فتوشاپ بر اساس پیکسل است. در نتیجه، می‌توانید به سرعت آیکون‌ها و گرافیک‌های ساده را در XD بکشید. هر دو نرم افزار به شما این امکان را می دهند که از لایه ها در طراحی ها و ویرایش عکس خود استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، برنامه اصلی فتوشاپ ویرایش تصویر است، در حالی که XD عمدتا برای طراحی UI و UX ایجاد شده است.

XD ویژگی Repeat Grid را ارائه می دهد و به شما این امکان را می دهد که یک قسمت خاص از طراحی را هر چند بار که لازم دارید تکرار کنید. با این حال فتوشاپ این ویژگی را ندارد.

علاوه بر این، XD ویژگی Prototyping را ارائه می‌کند، که به شما امکان می‌دهد عناصر یا Artboards را برای ایجاد نمونه‌های اولیه پویا و تعاملی از طرح‌ها پیوند دهید. اما در فتوشاپ، برای نمونه سازی به ابزارهای شخص ثالث نیاز دارید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش مخفی کردن عکس و فیلم در گوشی

XD، همچنین به شما اجازه می دهد طراحی را به اشتراک بگذارید و با هم همکاری کنید. شما می توانید نمونه اولیه را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید و نظرات آنها را بپرسید.

نحوه دانلود و استفاده رایگان نرم افزار Adobe XD

برای دانلود نرم افزار Adobe XD به صفحه دانلود نسخه آزمایشی رایگان Adobe XD مراجعه کنید و به صورت رایگان بر روی Start کلیک کنید. برای دسترسی به اپلیکیشن باید ایمیل خود را وارد کنید. پس از دانلود به یک سند مشترک، تعداد محدودی فونت و ۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی دسترسی خواهید داشت

طراحی UI/UX در Adobe XD

پس از نصب فایل دانلود شده، می توانید طراحی رابط کاربری خود را شروع کنید. Adobe XD رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارد.

وقتی Adobe XD را اجرا می‌کنید، صفحه خوش‌آمدگویی و نوع پروژه‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید نمایش داده می‌شود. هر سایزی را که می خواهید انتخاب کنید. سپس روی نماد مربوطه کلیک کنید تا پروژه ایجاد شود. عناصر رابط کاربری را برای استفاده در پروژه ارائه دهید. پس از ایجاد Artboard، برای تغییر نام روی نام Artboard دوبار کلیک کنید.

فیگما

فیگما

اکنون پروژه شما آماده طراحی است.

امیدواریم که توانسته باشید انتخاب خود را بکنید؛ اگر باز هم در انتخاب خود شک دارید یا سوالاتی در ذهن شما وجود دارد میتوانید در سایت رایگان سوال خود را بپرسید یا از بخش گفتگوی آنلاین با کارشناسان بپرسم در ارتباط باشید.

موفق باشید.

 

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.