عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1056 آموزش و 1866 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش پایه اندروید استودیو – قسمت دوم(معماری اندروید)

سلام

با دومین قسمت مقدماتی تا پیشرفته اندروید استودیو در خدمتتون هستیم، در جلسه قبل آموزش نصب اندروید استودیو را به صورت کامل گفتیم حالا در این قسمت میخواهیم با معماری برنامه نویسی اندروید آشنا شویم، در ادامه همراه بپرسم باشید.

لایه های اندروید

لایه های اندروید

سیستم عامل اندروید مجموعه‌ای از اجزای نرم‌افزاری است که به طور تقریبی به پنج بخش و چهار لایه اصلی تقسیم می‌شود که در نمودار معماری زیر نشان داده شده است.

معماری اندروید

معماری اندروید

Linux kernel

در پایین لایه ها لینوکس – لینوکس ۳.۶ با تقریباً ۱۱۵ پچ قرار دارد. این سطحی از انتزاع را بین سخت‌افزار دستگاه فراهم می‌کند و شامل تمام درایورهای سخت‌افزار ضروری مانند دوربین، صفحه‌کلید، صفحه‌نمایش و غیره می‌شود. همچنین، هسته تمام مواردی را که لینوکس در آنها واقعاً خوب است، مانند شبکه‌سازی و مجموعه وسیعی از درایورهای دستگاه، کنترل می‌کند.

Libraries

در بالای هسته لینوکس مجموعه ای از کتابخانه ها از جمله موتور مرورگر وب منبع باز WebKit، کتابخانه معروف libc، پایگاه داده SQLite وجود دارد که یک مخزن مفید برای ذخیره و اشتراک گذاری داده های برنامه، کتابخانه ها برای پخش و ضبط صدا و تصویر، SSL است. کتابخانه‌های مسئول امنیت اینترنت و غیره را بر عهده دارند.

Android Libraries

این دسته شامل آن دسته از کتابخانه‌های مبتنی بر جاوا است که مختص توسعه اندروید هستند. نمونه‌هایی از کتابخانه‌های این دسته شامل کتابخانه‌های چارچوب برنامه کاربردی علاوه بر آنهایی است که ساخت رابط کاربری، ترسیم گرافیک و دسترسی به پایگاه داده را تسهیل می‌کنند. خلاصه ای از برخی از کتابخانه های اصلی اندروید که در دسترس توسعه دهنده اندروید است به شرح زیر است:

  • android.app: دسترسی به مدل اپلیکیشن را فراهم می کند و سنگ بنای تمام اپلیکیشن های اندرویدی است.
  • android.content: دسترسی به محتوا، انتشار و پیام رسانی بین برنامه ها و اجزای برنامه را تسهیل می کند.
  • android.database: برای دسترسی به داده های منتشر شده توسط ارائه دهندگان محتوا استفاده می شود و شامل کلاس های مدیریت پایگاه داده SQLite است.
  • android.opengl: یک رابط جاوا برای رندر گرافیک OpenGL ES 3D.
  • android.os: برنامه های کاربردی را با دسترسی به خدمات استاندارد سیستم عامل از جمله پیام ها، سرویس های سیستم و ارتباطات بین فرآیندی ارائه می دهد.
  • android.text: برای رندر و دستکاری متن در نمایشگر دستگاه استفاده می شود.
  • android.view: بلوک های ساختمانی اساسی رابط های کاربری برنامه
  • android.widget: مجموعه‌ای غنی از اجزای رابط کاربری از پیش ساخته شده مانند دکمه‌ها، برچسب‌ها، نمای فهرست، مدیران طرح‌بندی، دکمه‌های رادیویی و غیره.
  • android.webkit: مجموعه‌ای از کلاس‌ها که به قابلیت‌های مرور وب اجازه می‌دهند تا در برنامه‌ها تعبیه شود.
مطلب پیشنهادی:  قالب صفحه ورود/ثبت نام - بیسیک فور اندروید

پس از پوشش کتابخانه های هسته مبتنی بر جاوا در زمان اجرا اندروید، اکنون زمان آن فرا رسیده است که توجه خود را به کتابخانه های مبتنی بر C/C++ موجود در این لایه از پشته ی نرم افزار اندروید معطوف کنیم.

Android Runtime

این بخش سوم معماری است و در لایه دوم از پایین در دسترس است. این بخش یک مؤلفه کلیدی به نام ماشین مجازی Dalvik را ارائه می دهد که نوعی ماشین مجازی جاوا است که به طور خاص برای اندروید طراحی و بهینه شده است.

Dalvik VM از ویژگی های اصلی لینوکس مانند مدیریت حافظه و چند رشته ای که در زبان جاوا ذاتی است استفاده می کند. Dalvik VM هر برنامه اندرویدی را قادر می‌سازد تا در فرآیند خاص خود با نمونه‌ای از ماشین مجازی Dalvik اجرا شود.

زمان اجرا اندروید همچنین مجموعه ای از کتابخانه های اصلی را فراهم می کند که توسعه دهندگان برنامه اندروید را قادر می سازد تا برنامه های اندروید را با استفاده از زبان برنامه نویسی استاندارد جاوا بنویسند.

Application Framework

لایه Application Framework بسیاری از سرویس های سطح بالاتر را در قالب کلاس های جاوا به برنامه ها ارائه می دهد. توسعه دهندگان برنامه مجاز به استفاده از این خدمات در برنامه های خود هستند.

فریم ورک اندروید شامل خدمات کلیدی زیر است:

  • Activity Manager: تمام جنبه های چرخه حیات برنامه و پشته فعالیت را کنترل می کند.
  • Content Providers: به برنامه های کاربردی اجازه می دهد تا داده ها را با سایر برنامه ها منتشر کرده و به اشتراک بگذارند.
  • Resource Manager: دسترسی به منابع جاسازی شده غیر کد مانند رشته ها، تنظیمات رنگ و طرح های رابط کاربری را فراهم می کند.
  • Notifications Manager: به برنامه های کاربردی اجازه می دهد تا هشدارها و اعلان ها را به کاربر نمایش دهند.
  • View System: مجموعه ای توسعه پذیر از نماها که برای ایجاد رابط های کاربری برنامه ها استفاده می شود.
مطلب پیشنهادی:  آموزش حذف اکانت اینستاگرام

Applications

تمامی برنامه های اندروید را در لایه بالایی خواهید یافت. شما برنامه خود را می نویسید تا فقط بر روی این لایه نصب شود. نمونه هایی از این برنامه ها عبارتند از کتاب های مخاطبین، مرورگر، بازی ها و غیره.

برای یادگیری صحیح برنامه نویسی اندروید نیاز است که یک درک کلی با لایه ها داشته باشید که سعی کردیم در این مقاله به صورت مختصر این لایه ها را تعریف کنیم.

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

طراح و برنامه نویس وب| تعمیرکار کامپیوتر و ماشین های اداری | علاقه مند یادگیری و یاددادن ... :)

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.