عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

کد امنیتی برای بروزرسانی کد امنیتی روی تصویر کلیک کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1122 آموزش و 1900 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش پایه اندروید استودیو – قسمت دوم(اجزای برنامه)

سلام

در سومین قسمت از آموزش اندروید استودیو می پردازیم به Application components یا اجزای یک برنامه اندروید. اجزای برنامه، بلوک های اساسی سازنده برنامه اندروید هستند. این مؤلفه‌ها توسط فایل مانیفست برنامه AndroidManifest.xml تعریف و ایجاد میشوند که در این مقاله بهش میپردازیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.

اجزای برنامه اندروید

اجزای برنامه اندروید

چهار مؤلفه اصلی زیر وجود دارد که می توانند در یک برنامه اندرویدی استفاده شوند:

  • Activities: آنها رابط کاربری را دیکته می کنند و تعامل کاربر را با صفحه تلفن هوشمند مدیریت می کنند.
  • Services: آنها پردازش پس زمینه مرتبط با یک برنامه را مدیریت می کنند.
  • Broadcast Receivers: آنها ارتباط بین سیستم عامل Android و برنامه ها را مدیریت می کنند.
  • Content Providers: آنها مسائل مربوط به مدیریت داده و پایگاه داده را کنترل می کنند.

که در ادامه به توضیح هر یک از این ۴ مولفه می پردازیم.

Activities

یک اکتیویتی نشان دهنده یک صفحه منفرد با یک رابط کاربری است، به طور خلاصه Activity اقداماتی را روی صفحه انجام می دهد. به عنوان مثال، یک برنامه ایمیل ممکن است یک فعالیت داشته باشد که لیستی از ایمیل های جدید را نشان می دهد، فعالیت دیگری برای نوشتن ایمیل و فعالیت دیگری برای خواندن ایمیل ها داشته باشد. اگر یک برنامه بیش از یک فعالیت داشته باشد، یکی از آنها باید به عنوان فعالیتی که هنگام راه اندازی برنامه ارائه می شود علامت گذاری شود.

یک اکتیویتی به‌عنوان یک زیر کلاس از کلاس Activity به صورت زیر پیاده‌سازی می‌شود:

Services

یک سرویس مؤلفه‌ای است که در پس‌زمینه اجرا می‌شود تا عملیات طولانی‌مدت را انجام دهد. به عنوان مثال، یک سرویس ممکن است زمانی که کاربر در برنامه دیگری است، موسیقی را در پس‌زمینه پخش کند، یا ممکن است داده‌ها را از طریق شبکه واکشی کند بدون اینکه تعامل کاربر با یک فعالیت را مسدود کند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش سیستم عامل DOS – قسمت پنجم(مخفی سازی فایل ها و پوشه ها)

یک سرویس به صورت زیر کلاس از کلاس Service به صورت زیر پیاده سازی می شود:

Broadcast Receivers

گیرنده های پخش به سادگی به پیام های پخش شده از سایر برنامه ها یا از سیستم پاسخ می دهند. برای مثال، برنامه‌ها همچنین می‌توانند پخش را آغاز کنند تا به سایر برنامه‌ها اطلاع دهند که برخی از داده‌ها در دستگاه دانلود شده و برای استفاده در دسترس است، بنابراین این گیرنده پخش است که این ارتباط را رهگیری کرده و اقدام مناسب را آغاز خواهد کرد.

یک گیرنده پخش به عنوان یک زیر کلاس از کلاس BroadcastReceiver پیاده سازی شده است و هر پیام پخش کننده به عنوان یک شی Intent است:

Content Providers

یک مؤلفه ارائه‌دهنده محتوا در صورت درخواست، داده‌ها را از یک برنامه به برنامه‌های دیگر ارائه می‌کند. چنین درخواست هایی توسط متدهای کلاس ContentResolver مدیریت می شوند. داده ها ممکن است به طور کامل در سیستم فایل، پایگاه داده یا در جای دیگری ذخیره شوند.

یک ارائه‌دهنده محتوا به‌عنوان یک زیر کلاس از کلاس ContentProvider پیاده‌سازی می‌شود و باید مجموعه استانداردی از APIها را پیاده‌سازی کند که سایر برنامه‌ها را قادر به انجام تراکنش‌ها کند.

نگران متوجه نشدن کد ها نباشید، در قسمت های بعدی که به مرور جلو بریم به صورت کامل کدها را بررسی و توضیح میدهیم.

مطلب پیشنهادی:  آموزش اسکرول کردن متن در بیسیک فور اندروید

Additional Components

اجزای اضافی وجود دارد که در ساختن موجودیت های ذکر شده در بالا، منطق آنها و برای ارتباط بین آنها استفاده می شود. این مولفه های اضافی به شرح زیر است:

  • Fragments: بخشی از رابط کاربری را در یک Activity نشان می دهد.
  • Views: عناصر UI که روی صفحه ترسیم می شوند، شامل دکمه ها، فرم های لیست و غیره.
  • Layouts: سلسله مراتبی را مشاهده کنید که قالب صفحه و ظاهر نماها را کنترل می کند.
  • Intents: برای ارتباط اجزاء با هم.
  • Resources: عناصر خارجی مانند رشته‌ها، ثابت‌ها و تصاویر قابل ترسیم.
  • Manifest: فایل پیکربندی برای برنامه.

سعی کردیم به صورت خلاصه و مفید components ها یا اجزای تشکیل دهنده یک برنامه را توضیح دهیم که برای درک اینکه یک برنامه چطوری کار میکند بسیار مفید است.

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

طراح و برنامه نویس وب| تعمیرکار کامپیوتر و ماشین های اداری | علاقه مند یادگیری و یاددادن ... :)

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.