عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2021 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

تغییر برنامه های پیشفرض در اندروید

سلام

در این مقاله می پردازیم به چگونگی تغییر برنامه های پیشفرض گوشی، برای مثال اگر در گوشی خود چندین نرم افزار پخش فیلم داشته باشید وقتی یک فیلم را انتخاب میکنید که پخش شود، لیستی از برنامه های نصب شده ظاهر میشود که یکی را باید انتخاب کنید، در این مقاله میخوایم در مورد تنظیمات این بخش بیشتر آشنا بشیم.

اپ-های-پیش-فرض-اندروید

زمانیکه کارهای خاصی از برنامه های تلفن همراه اندرویدیتان میخواهید، برنامه های پیش فرض وارد عمل میشوند: مرورگر، پیامک، ایمیل و … که به شما دسترسی به این موارد را میدهند.
ما همه چیزهایی که باید درمورد برنامه های پیش فرض اندروید از حذف تا تغییر نحوه باز شدن لینک ها را توضیح خواهیم داد.

برنامه های پیش فرض اندروید چه نوع برنامه هایی هستند؟

برنامه های پیش فرض به شما امکان انتخاب از میان برنامه های خاص روی دستگاه شما جهت انجام اقدامات مختلف است. مثلا اگر چندین مورد از بهترین مرورگرهای وب را نصب کنید بعد از انتخاب یک لینک تلفن همراه شما میپرسد با کدام مرورگر لینک را باز کند. با تنظیم برنامه پیش فرض مجبور نیستید که هر بار یک مورد را انتخاب کنید.
دسته بندی های زیادی وجود دارد که به این صورت کار میکند، ابتدا بررسی کنیم وقتی برنامه پیش فرضی ندارید چه اتفاقی رخ میدهد و سپس نحوه تنظیم برنامه های پیش فرض را بررسی خواهیم کرد.

چطور برنامه جدیدی را بعنوان پیش فرض تنظیم کنیم

زمانیکه برنامه پیش فرض ندارید یا برنامه جدیدی را نصب میکنید، درخواستی برای انتخاب برنامه ای که میخواهید استفاده کنید را مشاهده میکنید که با توجه به سازنده و مدل گوشی شما ممکن است متفاوت به نظر برسد.

برنامه-پیش-فرض-جدید

اگر میخواهید از یکی از برنامه های پیشنهادی بعنوان پیش فرض استفاده کنید روی Always بزنید تا بعنوان پیش فرض تنظیم شود و اگر تنها همین یکبار قصد استفاده از آن را داریدJust once را انتخاب کنید.
برای استفاده از برنامه های دیگر، از میان لیستی که زیرش نشان داده میشود انتخاب نمایید. دفعه بعدی که پنجره انتخاب ظاهر میشود، بعنوان اولین پیشنهاد برای انتخاب بعنوان برنامه پیش فرض نمایش داده میشود.

تغییر برنامه های پیشفرض در اندروید

در اندروید ۱۲، منوی برنامه های پیش فرض را در Settings > Apps > Default apps خواهید یافت که با توجه به مدل گوشی میتواند کمی متفاوت باشد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش پیشرفته PHP - مدیریت پرونده

بازبینی-برنامه-های-پیش-فرض-اندروید

در لیست زیر برنامه های پیش فرض فعلی خود را مشاهده میکنید، از جمله:
اپ مرورگر: برای باز کردن لینک ها استفاده میشوند. مانند فایرفاکس و کروم
اپ آیدی تماس گیرنده و اسپم: برای شناسایی تماس ها و بلاک کردن اسپمرها به کار می رود. مثل Google’s Phone app و Truecaller
اپ دستیار دیجیتال: برای کنترل و تجزیه و تحلیل صدا و هر آنچه روی صفحه نمایش شما قرار داد. مانند Alexa و Google Assistant
اپ Home: لانچر پیش فرض اندروید شما که امکان دسترسی و سازماندهی برنامه های روی گوشیتان را به شما میدهد. مثل Pixel Launcher و Nova Launcher
اپ تلفن همراه: برقراری و دریافت تماس را کنترل میکند. مثل Google’s Phone app و Simple Dialer
اپ پیام کوتاه: مدیریت و ارسال پیام های متنی شما را فراهم میکند. مانند برنامه های خوب Google’s Messages app و Pulse SMS

برای بررسی برنامه ها یک دسته را انتخاب کنید. درصورتیکه بیش از یک برنامه نصب داشته باشید، درخواست انتخاب برنامه پیش فرض را خواهد داشت و بعد از این هر محتوای کاربردی مربوطه از این برنامه استفاده خواهد کرد.
توجه داشته باشید که دسته بندی های بیشتری مثل اپ دوربین third-party که بعنوان میانبر برای باز کردن دوربین به کار میرود وجود دارد.

چطور نرم افزارهای پیش فرض را حذف کنیم

اگر نمیخواهید برنامه ای بعنوان پیش فرض عمل کند، میتوانید تمام این تنظیمات را پاک کنید. برای انجام این کار به Settings > Apps & notifications > See all X apps رفته و تمام اپ هایی که میخواهید از پیش فرض خارج شوند را انتخاب کنید.
وقتی روی صفحه مربوط به برنامه قرار گرفتید، بخش پیشرفته را در صورت لزوم تنظیم و Open by default را انتخاب کنید. اگر نرم افزار برای هر نوع اقدامی بعنوان پیش فرض تنظیم شده باشد، گزینه Clear defaults یا Clear default preferences را در پایین صفحه مشاهده میکنید. روی آن بزنید تا تنظیمات پاک شوند. در دفعات بعدی که محتوایی به این برنامه نیاز داشت میتوانید اپ دلخواهتان را انتخاب کنید.

حذف-اپ-پیش-فرض

نمیتوانید برنامه پیش فرض مرورگر را پاک کنید بنابراین مجبور به انتخاب یک گزینه برای این دسته هستید.

برای باز کردن اپ ها یک نرم افزار پیش فرض انتخاب کنید

بجز برنامه های پیش فرض اندروید مورد دیگری به نام لینک های برنامه ها وجود دارد.
وقتی لینک وبسایتی را باز میکنید، میتوانید انتخاب کنید که تلفن همراه شما بجای بازکردن مرورکردن به آدرس مربوطه در اپ مناسب برود. مثلا برای بازکردن یک لینک ویدئوی یوتوب بجای باز شدن مرورگر ویدئوی مربوطه را در اپ موبایل یوتوب تماشا کنید. این مفهوم در توسعه اندروید به deep linking معروف میباشد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش اسکرول کردن متن در بیسیک فور اندروید

تنظیمات تغییر باز شدن لینک

برای اعمال این تغییر به صفحه برنامه های پیش فرض مراجعه کنید. به جهت بازبینی تنظیمات در اینجا روی قسمت Opening links بروید.
در ابتدا میتوانید ویژگی هایی از برنامه ها را که امکان استفاده از برخی برنامه ها بدون نصب را میدهد، تغییر دهید.
در بخش دیگری که بیشتر نرم افزارهای روی تلفن همراه شما را نشان میدهد، یکی را انتخاب کنید و دو گزینه برای باز شدن صفحه به صورت پیش فرض مشاهده میکنید.

تغییر-نحوه-باز-شدن-لینک

در اینجا امکان انتخاب نحوه باز شدن لینک ها وجود دارد که در نسخه های جدید به صورت اسلایدر و در نسخه های جدید موارد Open in this app، Don’t open in this app، Ask every timeقابل انتخاب هستند.
برای مشاهده آدرس های اینترنتی که توسط این برنامه قابل مشاهده هستند Verified links را انتخاب کنید و در برخی موارد امکان انتخاب دامنه ها به شما داده میشود. مثلا یوتوب لینک های youtube.com، m.youtube.com و youtu.be را باز میکند.

غیرفعالسازی مرورگرهای درون برنامه ای

مورد دیگر قابل تنظیم درمورد بیشتر برنامه های محبوب مانند جیمیل، توییتر و اپ های مشابه میباشد که مرورگر درون برنامه ای دارند که صفحات وب را بجای مرورگر پیش فرض شما در پنجره مرورگر خودشان باز میکنند
بازکردن صفحات با مرورگرهای درون برنامه ای بخصوص وقتی وارد حساب کاربریتان نیستید آزاردهنده است و توصیه میکنیم این گزینه را با توجه به تلفنتان از طریق Use in-app browser یا Open links externally تنظیم کنید.
مثلا در نرم افزار تلگرام در تنظیمات Settings > Chat settings > In-App Browser در دسترس شماست.

با برنامه های دیگر موارد پیش فرض را گسترش دهید

برای اکثر مردم، تنظیمات داخلی برنامه های پیش فرض کافیست. اما اگر به دنبال عملکرد بیشتری هستید، چند برنامه جدید به شما کمک خواهند کرد.

Better Open With

با این برنامه اپ هایی که ترجیح میدهید را میتوانید در دسته بندی های مختلف مثل فایل های صوتی، ایمیل و مرورگر تنظیم کنید.
بعد از انتخاب دسته بندی، روی ستاره کنار برنامه ای دلخواهتان بزنید و با علامت چشم برنامه هایی که استفاده نمیکنید را پنهان کنید. در بخش مربوط به مرورگر، در کادر دراپ داون بالایی قابلیت تنظیم امکانات یوتوب و توییتر را دارید.

مطلب پیشنهادی:  دانلود سورس بازی اندروید Black and White(بازی پیانو)

اپ-better-open-with

حالا یک لینک را باز نمایید. از شما میخواهد که برنامه را انتخاب کنید. Better Open With و گزینه Always را انتخاب کنید. برنامه به شما لیستی از اپ ها را با شمارش معکوس نشان میدهد. اگر یک مورد را انتخاب نکنید، برنامه پیش فرض اجرا میشود.

better-open-with

Better Open With عالی نیست و اغلب به روز رسانی نمیشود و تمام مدل های عملکردی برنامه های پیش فرض مانند پیامک را پشتیبانی نمیکند. با این حال بعنوان یک برنامه رایگان ارزش امتحان کردن را دارد.

Open Link With

اگر میخواهید کنترل بیشتری روی تغییر برنامه های پیش فرض برای لینک ها داشته باشید Open Link With تا زمانیکه برنامه ای به صورت خودکار باز نشود، اجازه میدهد لینک ها را در برنامه مناسب باز کنید.
بعد از نصب برنامه را اجرا کرده و آموزش را دنبال کنید. در پایان به برنامه دسترسی لازم برای بهترین عملکرد را بدهید و دیگر نیازی به نگرانی برای بازکردن لینک ها در برنامه ها نخواهید داشت.
حالا از منوی سه نقطه مرورگرتان Share را زده و Open Link With را انتخاب کنید. لیستی از برنامه های سازگار با لینک مذکور را مشاهده میکنید. اگر Always را انتخاب کنید این نوع لینک همیشه در برنامه باز خواهد شد و در غیر این صورت Just Once را انتخاب نمایید.

اپ-open-link-with

این برنامه عملکردی مشابه عملکرد داخلی دارد اما اگر مشکلی در باز شدن صحیح لینک ها دارید یا میخواهید لینک ها در برنامه های مختلفی باز شوند، ارزش امتحان کردن را دارد.

برنامه های پیش فرض اصلی در اندروید

حالا که درمورد تنظیم برنامه های پیش فرض اندروید میدانید در صورتیکه موارد اولیه کافی نبود میتوانید تنظیمات را برای کنترل بیشتر تغییر دهید.
اگر تابحال فراتر از پیشنهادات پیش فرض نرفته اید، باید کمی وقت بگذارید تا چند نرم افزار تحول آفرین اندرویدی نصب کنید!

اگر سوالی داشتید، بپرسید.

موفق باشید!

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.