عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

سلام

قبلا در وب سایت دو پست معرفی لپ تاپ های خانگی و لپ تاپ های Workstation را آوردیم و حالا بد نیست که بپردازیم به مقایسه ی این دو سری مختلف، در ادامه همراه بپرسم باشید.

 

این پست هم تدوینی دیگر از تیم مشاوره کامپیوتر و لپ تاپ بپرسم میباشد که در آن میخواهیم لپ تاپ های سری خانگی را با لپ تاپ های سری صنعتی و ورک استیشن مقایسه کنیم. به سراغ جزع جزع لپ تاپ ها میرویم و تک تک سخت افزارها را باهم مقایسه میکنیم.

قاب و لولا

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

متریال بدنه لپ تاپ های خانگی و همچنین جنس لولاها دارای کیفیت پایین بوده و سریع به خرج می افتند. به عبارتی دیگر، این دسته از لپ تاپ ها بدنشان سریع مصطحلک میشود و نیاز به تعمیر پیدا میکند.

بهتر است موقع بازکردن درب این گونه از لپ تاپ ها، احتیاط کنید و آرام آن ها را باز و بست کنید و بهتر است از همانجایی درب لپ تاپ را باز و بست کنید که دوربین قرار گرفته است، یعنی از وسط تا فشار باز و بست برروی جفت لولاها باشد و این فشار تقسیم گردد. لولای لپ تاپ های خانگی بیشتر از ۱۳۰ درجه باز نمیشوند و بهتر است آن ها را بیش از ۹۰ درجه باز نکرد.

در مقابل ضربه هم خیلی مقاوم نیستند و ممکن است در اثر ضربه ترک بردارند و یا حتی بشکنند و حتی مانیتور لپ تاپ هم آسیب ببیند. چرا که از بدنه هایی با آلیاژ پلاستیک ساخته شده اند که خیلی مقاومتی ندارند.

اما در مقابل، لپ تاپ های سری صنعتی و ورک استیشن، بسیار بدنه های مقاوم با متریال درجه یک دارند. همچنین لولاهای این دسته از لپ تاپ ها فولادی بوده و به این راحتی ها خراب نمیشوند. بدنه این دسته از لپ تاپ ها به زودی مصطحلک نمیشوند و نیاز به تعمیر آنچنانی پیدا نمیکنند.

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

لولاهای این دسته از لپ تاپ ها به راحتی از بین نمیروند و نمیشکنند و اکثرا تا ۱۸۰ درجه باز میشوند. در برخی از مدل ها، لولاها تا ۳۶۰ درجه میچرخند!! و مهم نیست که چه قدر آن ها را باز کنید. آن ها خیلی مقاومند!

متریال دستگاه در مقابل ضربه بسیار مقاوم و سخت است، به طوری که اگر از ارتفاع هم رها شوند، به واسطه بدنه محکم، کمترین صدمه به لپ تاپ وارد میشود. اغلبا جنس این دسته از لپ تاپ ها، آلومینیوم، کرین، منیزیوم و آلیاژهایی از این دست است.

نتیجه: لپ تاپ های سری صنعتی و Work Station به نسبت لپ تاپ های سری خانگی دارای بدنه و لولاهایی محکم هست. پس برنده این قسمت، لپ تاپ های صنعتی و ورک استیشن است.

 

مطلب پیشنهادی:  استفاده از تاریخ شمسی در بیسیک فور اندروید

پردازنده یا CPU

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

پردازنده اکثر لپ تاپ های خانگی سفارش آسیا یا خاورمیانه، از سری پردازنده های u است. این سری از پردازنده ها، درست است که برق کمتری مصرف میکنند، اما دارای راندمان پایین تری به نسبت پردازنده های سری های دیگر است. این مدل از پردازنده ها معمولا روی لپ تاپ هایی نصب میشوند که دارای قطر و ضخامتی کمتر از سری های دیگر است، چرا که فن و هیت سینکی که برای این مدل از پردازنده ها کار میشود، درجه یک و ضخیم نبوده، به همین دلیل در داخل یک لپ تاپ با قطر کم هم جا میشود. البته گفتنی است که به این شکل نیست که همه لپ تاپ های  خانگی دارای پردازنده های سری u هستند، اما اکثریت این دستگاه ها مجهز به این مدل از پردازنده ها هستند. مخصوصا لپ تاپ های جدید بازار. باز به این دلیل که لپ تاپ های خانگی، سری اقتصادی لپ تاپ ها هستند، خب این خانواده از پردازشگر با این راندمان، بیشتر درخور لپ تاپ های خانگی است. چرا گه این دسته از لپ تاپ ها، ارزان قیمت هستند.

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

درمقابل لپ تاپ های صنعتی، مخصوصا ورک استیشن ها، از پردازنده هایی قدرتمند بهره میبرند. پردازنده های سری HQ , MQ , H , QM  و سی پی یوهایی از این دست. البته در بین لپ تاپ های صنعتی سری های u هم پیدا میشود، اما این دلیلی جز کاهش قطر و ضخامت لپ تاپ ندارد. اما بدون شک هیت سینک های قوی برای آن ها کار شده است. ولی مدل های ذکر شده در بین لپ تاپ های خانگی اصلا یافت نمیشود و فقط مخصوص لپ تاپ های صنعتی و workstation است که از راندمان و مصرف بالایی برخوردارند و معمولا در پردازش های سنگین از آن ها استفاده میشود.

نتیجه: همه لپ تاپ های سری خانگی از پردازنده های معمولی برخوردارند، اما برخی از لپ تاپ های صنعتی و همه لپ تاپ های ورک استیشن از پردازنده های رده بالا برخوردارند. این بستگی به مدل لپ تاپ دارد.

گرافیک یا GPU

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

درمورد گرافیک هم، تقریبا به مانند سی پی یو، داستان به همین گونه است. برخی از لپ تاپ های خانگی فقط به گرافیک آنبرد که ساخت شرکت اینل است، مجهز هستند و برخی دیگر فقط گرافیک مجزا دارند ( ATI یا Nvidia ) و برخی هم به هردو مدل گرافیک مجهز هستند. البته این بین لپ تاپ هایی هم هستند که از پردازنده های AMD برخوردارند و کلا یک گرافیک AMD دارند که کمی داستانشان با گرافیک های آنبرد اینتل متفاوت است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش باز کردن گوشی Huawei Honor V9

در مجهز بودن به گرافیک آنبرد، دستگاه های خانگی و صنعتی با هم تقریبا برابرند. یعنی از مدل های گرافیک آنبردی که در لپ تاپ های خانگی استفاده میشود، در لپ تاپ های صنعتی و ورک استیشن هم استفاده میشود اما گرافیک های مجزا این گونه نیستند.

در لپ تاپ های خانگی از گرافیک های مجزای معمولی استفاده میشود و در لپ تاپ های صنعتی و workStatation از گرافیک های صنعتی استفاده میشود. گرافیک هایی همچون سری Nvidia MX , Nvidia GT , Raseon 5450 و گرافیک های از این دست، از دسته گرافیک های معمولی به شمار می آیند و گرافیک های سری Nvidia Quadro , AMD FirePro , Nvidia RTX و گرافیک هایی از این دست، از سری گرافیک های صنعتی و راندمان بالا به حساب می آید.

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

البته این به این معنی نیست که در لپ تاپ های صنعتی فقط از گرافیک های صنعتی استفاده میشود. ما برخی از دستگاه های سری صنعتی را دیده ایم که به گرافیک هایی مثل سری MX مجهز بوده اند. اما هیچ دستگاه خانگی وجود ندارد که مثلا به گرافیک Quadro مجهز باشد.

سری های GTX و RTX هم که سری های گیمینگ و گیمینگ رندرینگ محاسبه میشوند.البته سری های RTX و GTX هم روی لپ تاپ های سری گیمینگ کار شده است.

نتیجه: همه لپ تاپ های سری خانگی از گرافیک های معمولی برخوردارند، اما برخی از لپ تاپ های صنعتی و همه لپ تاپ های ورک استیشن اگرافیک های رده بالا برخوردارند. این بستگی به مدل لپ تاپ دارد.

ذخیره سازی ( SSD , HDD )

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

تا به حال ما ندیده ایم که لپ تاپ های سری خانگی یا اقتصادی ( Economic ) از بیش از یک جای حافظه ( SSD SATA یا HDD ) بهره مند باشند. اما در لپ تاپ های سری صنعتی، هستند دستگاه هایی که دوتا جای Storage یا همان حافظه دارند. که میتوانید هم SSD SATA داخلش نصب کنید و یا HDD و یا هردو.

مطلب پیشنهادی:  آموزش فرم ها در PHP – اعتبارسنجی فیلدها

اما لپ تاپ های سری ورک استیشن کمی متفاوت ترند. به این شکل که این دستگا ها از دو یا سه و گاهی چهارتا جای حافظه برخورداند و حاظه هایی به مانند SSD SATA , HDD , SSD M.2 , SSD MSATA را پشتیبانی میکنند که برخی از این SSD ها هم دارای زیر مجموعه هایی هستند. مثل SSD M.2 که دارای زیر مجموعه SSD M.2 NVME یا SSD M.2 SATA.

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

در این بخش، بیشتر مدنظره ما ساپورت لپ تاپ ها از نوع حافظه ها هست. اما اینکه حداکثر چه ظرفیت هایی را ساپورت میکنند، باید بگوییم که فرقی نمیکند. چه یک ترا. چه بیشتر.

نتیجه: چون لپ تاپ های صنعتی و ورک استیشن از تعداد حافظه های بیشتری پشتیبانی میکنند، درصورت نیاز، از این دسته از لپ تاپ ها استفاده کنید.

  • حافظه RAM

مقایسه لپ تاپ های خانگی با لپ تاپ های سری صنعتی و WorkStation

در بخش ساپورت رم هم، به مانند حافظه. برخی از لپ تاپ های خانگی دارای رم اصطلاحا آنبرد است که تعویض نمیشوند و ارتقا هم پیدا نمیکنند. برخی هم آنبرد دارند و هم رم غیر آنبرد که رم غیر آنبرد قابل ارتقا است و از برد جدا میشود و برخی هم مجهز به دو اسلات رم غیر آنبرد هستند.

اما در دستگاه های صنعتی و ورک استیشن هم این گونه است. با این تفاوت که برخی از لپ تاپ های این گروه به چهار اسلات رم مجهزند و برخی هم اصلا رم آنبرد ندارند. ( در کل رم های غیر آنبرد بهتر از رم های آنبرد هستند.)

اما در بحث نوع رم، یعنی همان DDR هر سه دسته از لپ تاپ ها یعنی خانگی و صنعتی و ورک استیشن، از هر نوعی ساخته شده اند. یعنی هر سه دسته هم DDR2 , DDR3 , DDR4 و… دارند.

با توجه به مقاسه هایی که در بالا انجام دادیم، پیشنهاد ما خرید لپ تاپ های صنعتی و ورک استیشن است. چرا که دارای طول عمر بیشتر و راندمان بالایی عم دارند.

تیم مشاوره بپرسم ۲۴ ساعته در کنار شماست تا بهترین مشاوره را در زمینه خرید لپ تاپ به شما ارائه کند، برای شروه مشاوره کافیست روی آیکون سمت راست صفحه کلیک کنید.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.