عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

معرفی لپ تاپ های سری گیمینگ

سلام

تیم مشاوره لپ تاپ بپرسم تصمیم گرفت تا یک مقاله دیگر در راستای مشاوره لپ تاپ برای شما علاقه مندان به مبحث تکنولوژی، منتشر نماید و این بار، در این مقاله میخواهیم درمورد لپ تاپ های سری Gaming مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم. پس با بپرسم همراه باشید.

معرفی لپ تاپ های سری گیمینگ

معرفی لپ تاپ های سری گیمینگ

ظاهر لپ تاپ های سری گیمینگ، خیلی مشخص است و با یک نگاه میتوان فهمید که لپ تاپ گیمینگ است یا نه. چرا که دارای کیبردهایی با رقص نو و اصطلاحا رنگ های RGB است. این فقط یکی از مشخصه های لپ تاپ های گیمینگ است که خیلی زیبا و منحصربه فرد به نظر میرسند.

کیبورد RGB

کیبورد RGB

اما ما ر اینجا میخواهیم دقیق تر و جزئی تر مشخصه های یک لپ تاپ مخصوص بازی را شرح دهیم و جزع به جزع آن را مورد بررسی قرار دهیم و ضعف ها و نقطه قوت های آن ها را بگوییم.

ظاهر لپ تاپ:

لپ تاپ گین

لپ تاپ گیمینگ MSI

لپ تاپ گیمینگ MSI

لپ تاپ های بسیار شکیل و زیبا، با ظاهری خیره کننده و چشم نواز است که نظر هر شخصی را به خود جلب میکند. عموما لپ تاپ های گیمینگ دارای کیبردهای RGB دار و رقص نور هستند که در یک محیط تاریک، بسیار می درخشند. همچنین حاشیه مانیتور این دسته از لپ تاپ ها خیلی کم و باریک است.

طراحی بدنه این دسته از لپ تاپ ها، فانتزی بوده و رو و توی لپ تاپ طرح دار است.

لپ تاپ گیمینگ ACER

لپ تاپ گیمینگ ACER

لپ تاپ های گیمینگ معمولا ۱۵.۶ اینچی یا بالانر هستند. آن ها را معمولا بزرگ میسازند تا کاربر راحت بتواند در آن ساعت ها گیم بازی کند و لذت ببرد.

لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ گیمینگ

همچنین صفحه نمایش آن ها معمولا مات و ۱۴۴ هرتزی ساخته میشوند تا چشم کاربر هم ریفلکس نور نداشته باشد و هم بتواند جزئیات بازی و حرکت ها را بهتر ببیند. ( مانیتورهای معمولی، معمولا ۶۰ یا ۸۰ هرتزی هستند )

مطلب پیشنهادی:  معرفی و نحوه استفاده از زمینه های دلخواه وردپرس

به این نکته توجه کنید که معمولا لپ تاپ های گیمینگ فاقد درایو نوری یا همان DVD ROM هستند.

متاسفانه برعکس ظاهر زیبای این لپ تاپ ها، جنس بدنه را معمولا ضعیف کار میکنند. حالا چه بدنه و چه لولاها، هردو در اکثر لپ تاپ های گیمینگ ضعیف هستند و این دسته از لپ تاپ ها، بدنه های محکمی ندارند.

پس در این مورد میتوان گفت که نقطه قوت این لپ تاپ ها ظاهری زیبا اما در مقابل متریال بدنه کمی ضعیف است.

گرافیک یا GPU:

گرافیک لپ تاپ

گرافیک لپ تاپ

بدون استثنا همه لپ تاپ های سری گیمینگ، مجهز به گرافیک های پرقدرت هستند. اصلا اسمشان گیمینگ است، پس باید هم گرافیک پرقدرت داشته باشند.

لپ تاپ های گیمینگ اکثرا مجهز به دو گرافیک، که یکی آنبرد و دیگری گرافیک مجزا است، مجهزند. در لپ تاپ های گیمینگ معمولا از گرافیک های سری GTX و RTX استفاده شده اند. این ها گرافیک های گران و پرمصرفی هستند که مناسب برای اجرای بازی های سنگین هستند و راندمان بسیار بالایی دارند. البته که این ها سری هستند و هر سری هم مدل های خود را دارد و معمولا راندمان و توان هر مدلی با مدل دیگر متفاوت است.

این سری از گرافیک ها فقط مخصوص لپ تاپ نبوده و سری PC آن ها هم تولید شده است که به مراتب قدرتشان از سری لپ تاپی آن ها بیشتر است.

همچنین این گرافیک ها به دلیل راندمان بالا، دارای سیستم خنک کنندگی و تهویه قدرتمند هستند که اگر روی لپ تاپ تعبیه شود، حتما باید لپ تاپ دارای یک فن مجزا برای خنک کردن چیپ این گرافیک داشته باشد.

پردازنده یا CPU:

پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ

در لپ تاپ های سری گیمینگ، از پردازنده های قدرتمند استفاده میشود. اما میزان قدرت و راندمان پردازنده های آن ها، بستگی به نسل و سال ساخت آن ها دارد. اما این پردازنده ها در یک چیز باهم مشترک هستند و اون هم خانواده هایشان است.

مطلب پیشنهادی:  تگ های HTML - تگ br

در لپ تاپ های گیمینگ از پردازنده های سری U و یا M استفاده نمیشود، یا حداقل تیم ما ندیده است.

این پردازنده ها راندمانشان به نسبت پردازنده هایی که در ادامه شرح میدهیم، پایین تر است. در این دسته از لپ تاپ ها، از پردازنده های سری MQ , HQ , H , QM  و پردازنده هایی از این دست استفاده میشود. این پردازنده ها دارای راندمان های بالا هستند. مخصوصا سری اچ که در لپ تاپ های نسل ۱۲ هم استفاده میشود.

اما خب این پردازنده ها هم نسل بندی دارند و از نسل یک شروع میشوند و تا نسل دوازده ادامه پیدا میکنند. البته برخی از سری ها، در طول زمان منسوخ شده اند و دیگر تولید نمیشود. اما لپ تاپ گیمینگ هم داریم که نسل یک است و لپ تاپ گیمینگ هم داریم که نسل دوازدهم است. این دو نسل باهم کلی تفاوت دارند اما هردوی آن ها لپ تاپ سری گیمینگ دارد.

حافظه RAM:

رم لپ تاپ

رم لپ تاپ

حافظه های رم به مانند  CPUو یا گرافیک مجزا، تنوع خاصی ندارند. رم ها یا DDR1 , DDR2 , DDR3 , DDR4 ,…  شناخته میشوند. در اصل ین ها بخشی از مدل های یک رم است. هرچه سیستم جدیدتر باشد، رم هایی با DDR های بالاتری در آن ها استفاده میشوند. اما رم ها یک مشخصه ای به اسم باس دارندکه هرچی بالاتر باشد، پهنای بالاند انتقال اطلاعات در رم بیشتر است. باس هایی مثل ۱۳۳۳ , ۱۲۸۰۰ , ۱۰۶۰۰ ,…

رم ها هم کپی دارند و هم اورجینال. رم های اورجینال طول و دوام عمرشان معمولا بیشتر است

Storage:

حافظه های لپ تاپ

حافظه های لپ تاپ

در پست های قبلی storage های مختلف کامپیوتر و لپ تاپ را معرفی کردیم و درموردشان توضیح دادیم. میتوانید برای آگاهی بیشتر این بخش از سایت را مطالعه بفرمایید:

SSD چیست و چه مزایایی نسبت به HDD دارد؟

به طور کلی لپ تاپ های گیمینگ اکثرا دارای هارد و اس اس دی همزمان هستند. درست است که هاردها تکنولوژی قدیمی حافظه ها هستند، اما برای ذخیره اطلاعات گزینه مناسب و کم خرجی به حساب می آیند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش مقدماتی PHP - قسمت یازدهم(while)

هاردها هم انواع مختلفی دارند. مثل هارد Slim و یا Super Slim و یا هاردهای ۷۲۰۰ RPM که سرعت بالاتری به نسبت هارد های ۵۴۰۰ RPM در نوشتن و خواندن اطلاعات دارند. اما هرکاری کنیم باز هم هارد به حساب میایند و ازشان سرعت و راندمان بالایی توقع نمیرود.

تکنولوژی بعدی، تکنولوژی SSD یا به عبارتی دیگر Solid State Drive است که ضعف های هارد را ندارد و سرعت و رندمان بالاتری نسبت به هاردها دارند. در لپ تاپ هایی که هم از هارد پشتیبانی میکنند و هم از اس اس دی، ویندوز و برنامه ها و درایورها را روی اس اس دی ریخته و فیلم و عکس ها و… را در هارد ذخیره میکنند. چرا که سرعت خواندن و نوشتن SSD بالاست و زودتر ویندوز و برنامه های جانبی اجرا میشوند.

البته خود اس اس دی هم انواع مختلفی دارند. مثل:

SSD SATA , SSD M.2 SATA , SSD MSATA , SSD M.2 NVME و خود این حافظه ها هم مجدد مدل های مختلفی دارند.

SSD M2

SSD M2

در لپ تاپ های سری گیمینگ که لول بالایی داشته باشند از SSD M.2 NVME استفاده شده است. چرا که این نوع اس اس دی بنچمارک بالاتری نسبت به همه مدل های SSD دارد.

نتیجه گیری:

به طورکلی بهتر است کاربرانی سمت لپ تاپ های گیمینگ بروند که هدفشان گیم بازی کردن است. نه طراحی و رندرینگ. در پستی دیگر مفصل درمورد لپ تاپ های رندرینگ و workstation صحبت کردیم. این هم لینک آن:

لپ تاپ های WorkStation چه لپ تاپ هایی هستند و برای چه کاربرانی مناسب هستند؟

چرا که لپ تاپ های سری گیمینگ بهتر از سری های دیگر بازی ها را اجرا میکنند.

اما پیشنهاد اصلی ما درمورد بازی کردن این است که برای اجرای بازی از کنسول های بازی مثل پلی استیشن و یا ایکس باکس استفاده کنید که هزینه هایش هم به نسبت لپ تاپ های گیمینگ کمتر است.

چنانچه هنوز سوالی در رابطه با لپ تاپ داشتید و یا نیاز به مشاوره داشتید میتوانید  از ما بپرسید 🙂

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.