عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2021 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

کارهایی که بعد از هک شدن کامپیوتر باید انجام بدیم

سلام

این مسئله برای هرکسی ممکن است پیش بیاید. شاید شما با باج افزار مورد حمله کلاه برداری قرار گرفته باشید، یا رایانه شخصی شما به یک ویروس خطرناک آلوده شده باشد. مهم نیست که چگونه هک شده اید، قطعا احساس ناامنی برای سیستمتان میکنید. در این مقاله ما راه ضدهک کردن و ایمن کردن اینترنتتان را بعد از هک شدن کامپیوترتان و جلوگیری از حوادث بعدی، به شما آموزش میدهیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.

بعد از هک شدن چیکار کنیم؟

بعد از هک شدن چیکار کنیم؟

ایزوله و قرنطینه

برای امنیت بیشتر پس از هک، رایانه خود را ایزوله کنید تا هکر نتواند به کنترل آن ادامه دهد یا از آن برای حمله به رایانه های دیگر استفاده کند. این کار را با قطع فیزیکی کامپیوتر خود از اینترنت انجام دهید. اگر فکر می کنید ممکن است روتر شما نیز در معرض خطر قرار گرفته باشد، باید روتر خود را از مودم اینترنت خود نیز جدا کنید.

برای لپ تاپ هم به همین شکل

دسترسی لپ تاپ را از اینترنت قطع کنید. برخی از لپ تاپ ها دارای یک سوئیچ برای قطع اتصال از مودم است که شما میتوانید با خاموش کردن این سوئیچ، اتصال خود را از شبکه قطع کنید. بعد از اینکه اتصال هکر به رایانه یا شبکه خود را قطع کردید، نوبت به پاکسازی سیستم می رسد.

مودم خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید

اگر فکر می‌کنید ممکن است کسی مودم اینترنت شما را هک کرده باشد، بازگردانی به تنظیمات کارخانه را انجام دهید. اگر مطمئن هم نیستید که هکر مودم شما را هک کرده است یا نه، به هرحال مودم را ریست کنید. ریست کردن مودم، تمام راه های نفوذ به مودم شما را که توسط هکر ایجاد شده را حذف میکند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش هارد ریست HUAWEI Honor 8x

قبل از اینکه مودم را ریست کنید، نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض پنل مدیریت مودم خود را پیدا کنید و آن را در جایی امن نگه دارید که به دردتان میخورد. این دو پارامتر برای تنظیم مجدد مودم استفاده میشود. بلافاصله پس از تنظیم مجدد، رمز عبور پنل مدیریتی مودم را به یک رمز عبور قوی تغییر دهید و مطمئن شوید که می توانید آن را به خاطر بسپارید.

یک آدرس IP متفاوت بگیرید

اگرچه ضروری نیست، اما خوب است که یک آدرس IP جدید بگیرید. میتوانید با خدمات دهنده اینترنتتان تماس بگیرید تا یک آدرس آیپی جدید در اختیارتان بگذارد.

آدرس IP شما وسیله ای است که هکر از طریق آن میتواند شما را پیدا کند. اگر یک هکر به وسیله یک بدافزار به IP شما متصل شود، میتواند سیستم شما را به خطر بیندازد و تغییر این آدرس آی پی، میتواند از تلاش های یک هکر برای اتصال مجدد به کامپیوترتان جلوگیری کند.

از کامپیوترهای تحت شبکه خود محافظت کنید

اگر چندین رایانه در شبکه خانگی خود دارید، باید همه آنها را از آلودگی پاک کنید، زیرا ممکن است بدافزار در سراسر شبکه شما انتشار یافته و سایر سیستم های متصل به آن را آلوده کرده باشد.

سیستم امنیتی خود را تقویت کنید

با فعال کردن فایروال یا دیوار آتشی، میتوانید جلوی تهدیدات شبکه اینترنتتان و همین طور کامپیتوترتان را بگیرید.

همچنین باید نرم افزار آنتی ویروس را برای محافظت از سیستم خود در برابر ویروس ها، کرم ها و سایر تهدیدات فعال کنید.

به روز رسانی سیستم عامل و نرم افزار

اگر نرم افزارهای ضدبدافزار سیستم تان بروزر باشد، عالیست. مطمئن شوید که نرم افزارهای حفاظتی شما جوری تنظیم شده باشد که به طور خودکار به روز شود. با انجام این کار، نرم افزار حفاظتی شما میتواند درمقابل هکرها و بدافزارهای جدید، دفاع کنند. ویژگی بروزرسانی خودکار این است که نیاز به بروزرسانی دستی نرم افزار نیست. اما هر از گاهی تاریخ بروزرسانی نرم افزارهای حفاظتیتان را چک کنید که بروز باشند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش طراحی قالب وردپرس – قسمت چهارم(footer.php)

علاوه بر نرم افزارهای ضد بدافزار و آنتی ویروس، بررسی کنید که آیا سیستم عامل شما نیاز به بروز رسانی دارد یا خیر. درست مانند نرم افزارهای ضد بدافزار، سیستم عامل شما به روز رسانی هایی را دریافت می کند که ضعف های امنیتی را پوشش میدهد. همین امر در مورد برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید نیز صدق می‌کند. به‌روزرسانی خودکار آنها باعث میشود که امنیت سیستم بیشت حفظ شود.

سیستم امنیتی خود را آزمایش کنید

شما باید فایروال خود را آزمایش کنید و کامپیوتر خود را با یک اسکنر آسیب پذیری امنیتی اسکن کنید و احتمالاً یک اسکنر بدافزار ثانویه را اجرا کنید تا مطمئن شوید که سیستم امنیتی شما تا حد ممکن ایمن است و باگی در دیوارهای مجازی شما وجود ندارد.

همچنین برای تغییر گذرواژه‌های حساب‌هایی که در حین حمله به آنها وارد شده‌اید، وقت بگذارید. به عنوان مثال، اگر حساب‌های ایمیل، بانک و خرید شما همگی در طول هک فعال بودند، رمزهای عبور ممکن است هک شده باشند. تغییر فوری آنها و فعال کردن ۲FA در صورت امکان راه موثری است.

چنانچه مشکلی یا سوالی در رابطه با هک و امنیت داشتید در بخش پرسش و پاسخ سایت میتوانید، سوال خود را بپرسید.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.