فرق بین user interview و Questionnaires چیست؟
سلام
با یک مقاله ی آموزشی دیگه از سری آموزش های رابط کاربری در خدمتتون هستیم، در رابط کاربری دو مفهوم user interview و questionnaires داریم که شاید خیلی از شما این دو را یکی بدانید و تفاوت های آنها را ندانید، در این مقاله به صورت کامل این دو مفهوم را مورد بررسی قرار دادیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.
برای اینکه فرق بین user interview و Questionnaires را بدانیم ابتدا باید معنایی هر کدام را بفهمیم تا بتوانیم شباهات و تفاوت های هر کدام رو تشخیص دهیم. Use interview ( مصاحبه کاربر ) و Questionnaires ( پرسشنامه ) هر دو زیر مجموعه User Research ( تحقیقات کاربر ) هستند. و همچنین پرسشنامه چون نوعی خاصی از مصاحبه است می تواند به نوعی زیر مجموعه مصاحبه کاربر نیز باشد. هر دو در ابتدا و قبل از شروع یک پروژه برای فهمیدن و درک بهتر نیازهای یک پروژه انجام می شوند و به شناخت بهتر کاربران کمک می کنند.
User interview چیست ؟
مصاحبه کاربر همانطور که از اسمش پیدا است مصاحبه ای است که توسط دو محقق UX با یک کاربر انجام می شود. در این نوع مصاحبه محقق اولی بر روی سوالات و پاسخ های کاربر تمرکز دارد و محقق دومی یادداشت برداری می کند. ( اگر فقط یک محقق وجود داشت بهتر است که به وسیله یک دوربین مصاحبه ضبط شود و محقق حواس خود را فقط به کاربر متمرکز کند. در مصاحبه کاربر محقق این فرصت را دارد که سوالات متفاوتی را از کاربر بپرسد تا به درک بهتر نیاز ها و نقاط درد کاربر برسد. البته تا زمانی که سوالات عمومی باشد و کاربر از پاسخ ناراحت نشود می توان به سوال پرسیدن ادامه داد. بهترین زمان برای این نوع مصاحبه ها نیم ساعت تا حداکثر یک ساعت خواهد بود و اگر به زمان بیشتری نیاز است بهتر است بین هر مصاحبه نیم ساعت زمان استراحت در نظر گرفته شود.
Questionnaires چیست ؟
پرسشنامه ها که خود نوع خاصی از مصاحبه هستند به محقق کمک می کنند تا در زمان کوتاهی به حجم زیادی از اطلاعات دست یابد. این نوع مصاحبه به دلیل محدود بودن سوالات به دو گزینه یا چهار گزینه ( به ندرت سوال تشریحی در پرسشنامه پرسیده می شود ) باید در طیف وسیعی بین کاربران توزیع شود تا بتوان با جمع آموری پاسخ ها و تحلیل و آنالیز آن ها به درک بهتر کاربر رسید. پرسشنامه ها را می توان بین کاربران در یک مکان خاص و یا در یک مکان عمومی توزیع کرد و یا حتی با تماس تلفنی به صورت سریع از کاربر پرسیده شود.
فرق بین user interview و Questionnuires چیست؟
با توجه به توضیحات بالا اینطور میتوان گفت که در مصاحبه کاربر نیاز است که محقق برای هر کاربر مدت زمان مشخصی را در نظر گرفته تا بتواند مصاحبه خود را کامل کند ولی اطلاعات به دست امده دقیق تر و مفید تر خواهد بود ولی در پرسشنامه به دلیل محدود بودن سوالات امکان درک درستی از کاربر وجود ندارد همچنین ممکن است برخی از پرسشنامه ها بین کاربران غیر هدف پخش شود که این امر باعث تولید پاسخ ها غیر واقعی خواهد شد. با این حال در طیف گسترده و تحلیل و آنالیز صحیح می توان به درک بهتری نسبت به کاربران رسید.
پس در مصاحبه کاربر مدت زمان طولانی ولی اطلاعات به دست آمده دقیق تر و در پرسشنامه ها مدت زمان کم ولی اطلاعات به دست آمده اجمالی است.
این مقاله ی آموزشی به پایان رسید، چنانچه مشکلی در رابطه با این آموزش داشتید، در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح کنید.
موفق باشید.
ارسال نظر
شما باید وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید