عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر به صورت سخت افزاری

سلام

درخدمتتون هستیم با یکی دیگر از مقاله های بسیار کاربردی و مهم. مقاله ای درمورد این که چگونه سرعت کامپیوتر و لپ تاپتان را افزایش دهید. برای یادگیری این مطلب مهم، لطفا تا آخر پست همراه بپرسم باشید.

افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر

افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر

عموما کاربرهای کامپیوتر و لپ تاپ، فکر میکنند که اگر رم لپ تاپ و کامپیوتر خود را ارتقا دهند، مشکل کاهش سرعتشان حل میشود، اما این که تصور غلط است.

افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر

افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر

برای اینکه به عمق قضیه پی ببرید، باید ابتدا بدانید که وظیفه RAM در رایانه چیست:

واژه RAM از عبارت Random-access memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی گرفته شده است. وظیفه این سخت افزار در کامپیوتر، بارگذاری دیتا و اطلاعات بوده است. به طور کلی، یعنی این که شما هرچیزی را که در تصویر کامپیوتر و یا لپ تاپتان میبینید، درحقیقت روی رم دستگاه بارگذاری شده و در آنه واحد نمایش داده میشود.

حالا اگر شما بیایید و مقدار رم را افزایش دهید، یعنی فقط تنها کاری که کرده ایند، این بوده که توانسته اید، برنامه های بیشتری را روی سیستم بارگذاری کنید. مثلا اگر تا قبل از ارتقای رم، میشد ده تا برنامه رو باهم روی سیستم باز کرد، به طوری که سیستم کند نشود و هنگ نکند، با ارتقای رم، بسته به میزان ارتقا دارد، میتوانید برنامه های بیشتری را روی سیستم اجرا کنید. این فقط اجرای همزمان چندین برنامه روی سیستم است، اما این مسئله ارتقا، سرعت اجرای برنامه ها را بیشتر نمیکند، بلکه تعداد اجرای برنامه ها را بیشتر میکند و این یک کار اشتباه است که برای ارتقای سرعت سیستم، حافظه RAM را ارتقا دهید.

مطلب پیشنهادی:  تگ های HTML – تگ u

پس اگر شما رم را ارتقا دادید، فقط تعداد خانه های حافظه را که برنامه داخل آن ها بارگذاری میشود را افزایش دادید، اما تغییری در سرعت اجرا ایجاد نکردید.

اما ما میخواهیم سخت افزاری را به شما معرفی کنیم که سرعت سیستمتان را به طور چشمگیری افزایش میدهد. اگر شما به جای هارد سیستمتان یک اس اس دی، نصب کنید، آن وقت از سرعت بالا شگفت زده میشوید.

انواع مختلف SSD

انواع مختلف SSD

اما چرا…

هاردها یا همان HDD که مخفف عبارت HardDiskDigital است، درحقیقت همان سخت افزاری است که دیتاهای شما را نظیر فیلم و عکس و… در خود ذخیره میکند. هاردها به واسطه مکانیزم مکانیکی خود که به توسط یک دیسک گردان و یک هد، عملیات ذخیره سازی و خواندن اطلاعات را انجام میدهند به نسبت حافظه های SSD که مخفف عبارت SolidStateDrive است، سرعت کمتری در خواندن و نوشتن دیتا دارند. اما چرا SSD سرعت بیشتری در خواندن و نوشتن دیتا دارد؟!

افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر

مکانییزم عمیاتی ذخیره دیتا برروی اس اس دی، توسط چیپ هایی با نام NAND انجام میشوند و دیگر خبری از دیسک نیست.

این مسئله باعث شده است که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی حافظه بسیار بسیار سریع شود و کاربر خیلی زود به هدفش برسد. البته در بالا هم اشاره کردیم که اس اس دی ها سرعت خواندن و نوشتن دیتایشان بسیار بالا است، پس قطعا برنامه ها و سیستم عامل هم روی سیستم خیلی سریع نصب و بازخوانی میشوند. یعنی زمانی که سیستم را روشن میکنید، خیلی سریع سیستم عامل اجرا میشود و همچنین این سرعت روی اجرای نرم افزارها هم تاثیر میگذارد. مثلا آفیس یا اتوکد یا… که برنامه های سنگینی هستند، به محض انتخاب شدن، اجرا میشوند. ( البته بستگی به حجم نرم افزار و میزان سنگین بودن آن هم دارد. )

مطلب پیشنهادی:  معرفی ربات تلگرامی هر کانال چندتا مدیر داره؟!

اس اس دی ها هم تکنولوژی و انواع مختلفی دارند. مثلا الان جدیدترین اس اس دی های بازار SSD NVME است که سرعت بسیار بالاتری به نسب اس اس دی های از نوع ساتا دارد و همچنین میزان خرابی این دسته از SSD ها کمتر هم است. اس اس دی های ان وی ام ای به واسطه رابط کاربری PCIe که دارند، از سرعت بسیار بالاتری برخوردارند و همچنین به نسبت اس اس دی های ساتا، خیلی کوچک تر و باریک تر شده اند.

SSD NVME

SSD NVME

اما به طور کلی SSD ها به نسبت HDD ها یک ضعف کلی دارند و آن هم در بحث ریکاوری است. اس اس دی ها خیلی سخت تر و گاهی نشدنی تر از هاردها، ریکاوری میشوند و تقریبا میتوان گفت که ریکاوری اس اس دی ها، به راحتی میسر نیست.

پس اگر نیاز دارید که سرعت لپ تاپ یا سیستم خود را بیشتر کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از SSD هست. البته به یاد داشته باشید که از SSD فقط به عنوان یک درایو ویندوز استفاده کنید و فقط برای ویندوز از آن استفاده کنید و هیچ وقت برای ذخیره سازی اطلاعات مهم خود از SSD استفاده نکنید.

در صورتی که نیاز به مشاوره برای ارتقاء سخت افزاری لپ تاپ یا کامپیوتر خود دارید میتوانید به صورت آنلاین با کارشناسان بپرسم، ارتباط برقرار کنید

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.