عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

۱۱ نکته و ترفند کلیدی ویندوز ۱۱

سلام

ویندوز ۱۱ ظاهر جدیدی نسبت به سیستم عامل های دیگر مایکروسافت دارد و به نسبت سیستم عامل های دیگر ویژگی هایی به آن اضافه شده و سفارشی تر شده است؛ که در نگاه اول که آن را نصب میکنید ممکن است دچار سردرگمی هایی شوید، به همین منظور ۱۱ نکته و ترفند طلایی از ویندوز ۱۱ جمع آوری کردیم که پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله هر ۱۱ ترفند را مطالعه کنید، همراه بپرسم باشید.

11 نکته و ترفند کلیدی ویندوز 11

۱۱ نکته و ترفند کلیدی ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱، آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت است. اگر به آن نگاهی کنیم، یک نوار وظیفه مرکزی شبیه به سیستم عامل مک و گوشه‌های گرد روی برنامه‌ها، متوجه طراحی مجدد منعطف ویندوز خواهید شد. تاحد زیادی شبیه به سیستم عامل قبلی است، اما برخی از ویژگی های جدید وجود دارد که باید بدانید چگونه از آنها استفاده کنید.

طراحی جدید دکمه استارت

طراحی جدید منوی استارت

طراحی جدید دکمه استارت

اولین چیزی که نظر شما را جلب میکند، دکمه استارت ویندوز است. در طراحی جدید دکمه استارت در مرکز صفحه قرار دارد. اما نگران نباشید، می توانید آن را دوباره تغییر دهید. روی نوار وظیفه کلیک راست کرده و Taskbar Settings را انتخاب کنید. نوار کشویی نوار وظیفه را انتخاب کنید و تراز نوار وظیفه را به سمت چپ تغییر دهید. با این کار تمام آیکون های نوار وظیفه شما به سمت چپ حرکت می کند و دکمه Start را به جایی که قبلا بود برمی گرداند.

 

ساده تر شدن منوی راست کلیک

ساده تر شدن منوی استارت

ساده تر شدن منوی استارت

منوی راست کلیک اکنون فقط بر روی مهمترین تنظیمات تمرکز دارد. اگر به تنظیمات بیشتری نیاز دارید، برای مثال، پرینت، تنظیم یک پس‌زمینه جدید یا مشاهده مکان کامل فایل ، گزینه Show more را انتخاب کنید.

امکان سفارشی سازی پنل تنظیمات سریع

امکان سفارشی سازی پنل تنظیمات سریع

امکان سفارشی سازی پنل تنظیمات سریع

ویندوز ۱۱ تنظیمات سریعی که در Action Center ویندوز ۱۰ بود را از اعلان های آن پنل جدا می کند. روی ناحیه نوار وظیفه که دارای نمادهای Wi-Fi، بلندگو، و باتری است کلیک کنید تا منوی تنظیماتی باز شود که به شما امکان می دهد Wi-Fi، بلوتوث، حالت هواپیما، حالت صرفه جویی در باتری و موارد دیگر را کنترل کنید. برای افزودن یا حذف دکمه های تنظیمات در اینجا، روی دکمه مدادی شکل ویرایش تنظیمات سریع کلیک کنید. پین مواردی را که نمی‌خواهید، بردارید یا برای دسترسی به ویژگی‌های جدید از منوی fast setting، روی «more» کلیک کنید.

مدیریت ساده تر دسکتاپ

مدیریت ساده تر دسکتاپ

مدیریت ساده تر دسکتاپ

مایکروسافت دکمه قدیمی Task View را با یک نماد بازطراحی شده در نوار وظیفه جایگزین می کند که ایجاد و مدیریت چند دسکتاپ را آسان تر می کند. فقط کافی است ماوس را روی نماد نگه دارید تا هر دسکتاپ مجازی باز را ببینید یا یک دسکتاپ جدید ایجاد کنید. سپس می‌توان این دسکتاپ ‌ها را در صورت نیاز مرتب کرده و برنامه‌هایی که در یک دسکتاپ هستند را می‌توان به دسکتاپ دیگری منتقل کرد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش نصب و به روز رسانی درایورهای ویندوز به صورت آنلاین

ابزارک های خود را جمع آوری کنید

ابزارک های خود را جمع آوری کنید

ابزارک های خود را جمع آوری کنید

در حالی که ویندوز ۱۰ ویجت نداشتیم در ویندوز ۱۱ ویجت های فراوان و کاربردی مثل ویندوز ۷ داریم که خب البته پیشرفته از ویندوز ۷ شده اند. اگر می‌خواهید وضعیت آب و هوا را بررسی کنید، امتیازهای ورزشی را جستجو کنید، قیمت سهام را ردیابی کنید، تقویم Outlook خود را مدیریت کنید، وظایف خود را از فهرست کارهای خود حذف کنید، یا مطالعه کنید، یک نماد ابزارک جدید در نوار وظیفه برای این کار وجود دارد. می‌توانید ویجت‌ها را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید، آنها را در صفحه مرتب کنید و تنظیمات فید خبری خود را از طریق Microsoft News مدیریت کنید.

لایوت(طرح بندی) چند وظیفه ای

لایوت(طرح بندی) چند وظیفه ای

لایوت(طرح بندی) چند وظیفه ای

مایکروسافت در ویندوز ۷ از ویژگی snap و تغییر اندازه آیکون ها و پنجره ها پشتیبانی می کند، اما در ویندوز ۱۱ از Snap Layouts پشتیبانی میکند. همچنین می‌توانید پنجره‌ها را در جای خود بکشید و رها کنید، اما در ویندوز ۱۱، می‌توانید دکمه Maximize را نگه دارید تا منوی گزینه‌های طرح‌بندی را ببینید. یک پنجره بزرگ در سمت چپ و دو پنجره روی هم در سمت راست. برای انتخاب فرم مورد نظر خود کلیک کنید و سپس برنامه های خود را به جایی که دوست دارید منتقل کنید.

چت با تیم ها

چت با تیم

چت با تیم

Microsoft Teams – برنامه پیام‌رسانی، تماس و ویدئو کنفرانس رایگان این شرکت، در ویندوز ۱۱ تعبیه شده است. تماس‌های ویدیویی برقرار کنید و چت‌ها را از نماد چت جدید در نوار وظیفه انتخاب کنید. نیازی به باز کردن برنامه Microsoft Teams نیست. می‌توانید مخاطبین خود را از طریق برنامه تلفن همراه Teams همگام‌سازی کنید، اما اگر مخاطبین شما از Teams استفاده نمی‌کنند، اون ها و به این برنامه دعوت کنید. همچنین می‌توانید با مخاطبین مکالمه پیامکی داشته باشید، حتی اگر در Teams ثبت نام نکرده باشند، می‌توانند از طریق وب چت ویدئویی داشته باشید.

روی کارهایتان متمرکزتر شوید و برنامه ریزی کنید

متمرکز شدن روی کارها

متمرکز شدن روی کارها

وقتی که در طول روز کارهایتان انباشته میشود، Focus Sessions در ویندوز ۱۱ باعث میشود که زمانی را به کارهایتان اختصاص دهید. در حال حاضر در برنامه جدید Alarms & Clock موجود است و راهی سریع برای برنامه ریزی کردن دقیق است. اگر کاری که انجام میدهید از ۴۵ دقیقه بیشتر شود، برنامه به طور خودکار یک استراحت پنج دقیقه ای را در اواسط جلسه شما برنامه ریزی می کند.

منوی فایل اکسپلورر ساده

منوی فایل اکسپلورر ساده

منوی فایل اکسپلورر ساده

در ویندوز ۱۱، مایکروسافت نوار بالای منوی File Explorer را ساده تر کرده است. حالا فقط گزینه های انتقال، کپی، اشتراک گذاری، مرتب سازی و مشاهده قابل رویت هستند. خیلی ساده وسریع. ویندوز ۱۱ همچنین یک دکمه جدید برای ایجاد پوشه ها و میانبرهای جدید و همچنین اسناد بر اساس برنامه هایی که نصب کرده اید اضافه کرده است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش هارد ریست SAMSUNG Galaxy A71

ست کردن دستگاه های ورودی/خروجی

ست کردن دستگاه ورودی/خروجی

ست کردن دستگاه ورودی/خروجی

ویندوز ۱۱ دارای منوی صدا با امکانات کامل و قابلیت ست کردن دستگاه های ورودی و خروجی جدید است. setting> system > sound را باز کنید و روی افزودن دستگاه در قسمت خروجی کلیک کنید تا بلندگوهای خارجی یا سایر دستگاه‌ها را به هم متصل کنید. یا برای اتصال میکروفون خارجی، روی افزودن دستگاه در قسمت ورودی کلیک کنید. سپس به شما این امکان داده می شود که از طریق بلوتوث، داک های بی سیم و موارد دیگر اتصال را برقرار کنید. به قسمت Advanced بروید و روی All sound devices کلیک کنید تا لیست کاملی از تمام دستگاه های ورودی و خروجی که به رایانه شما متصل شده اند را مشاهده کنید.

حالت های جدید صدا

حالت های جدید صدا

حالت های جدید صدا

 

شما کنترل بیشتری بر روی خروجی صوتی خود در ویندوز ۱۱ دارید، از جمله صدای مونو و حالت های صوتی پیشرفته. برای مونو، setting > system > sound را باز کنید، سپس صدای مونو را فعال کنید تا کانال‌های صوتی چپ و راست را ترکیب کند. برای اینکه صدا بهتر پخش شود، روی همه دستگاه های صوتی در بخش پیشرفته منوی صدا کلیک کنید، دستگاهی را انتخاب کنید و Enhance audio را فعال کنید.

لیست برنامه ها را مشاهده کنید

لیست برنامه ها

لیست برنامه ها

ویندوز ۱۱ یک مرحله اضافی برای مشاهده لیست کامل برنامه های نصب شده شما اضافه کرده است. به جای اینکه منوی Start را باز کنید و بلافاصله لیست App را در کنار کاشی های زنده خود مشاهده کنید، باید روی دکمه All Apps در بخش Pinned منوی Start کلیک کنید. سپس می توانید لیست را مرور کنید یا برنامه خاصی را جستجو کنید.

پین کردن برنامه ها به منوی استارت

پین کردن برنامه ها

پین کردن برنامه ها

در ویندوز ۱۱ حالت کاشی های زنده دیگر وجود ندارد. به جای آنها یک منوی Start ساده تر وجود دارد که می توانید برنامه ها را برای دسترسی آسان در آن پین کنید. لیست برنامه را باز کنید، روی یک برنامه کلیک راست کرده و Pin to Start را انتخاب کنید تا آن را به بخش Pinned منتقل کنید. برای حذف برنامه ها، کلیک راست کرده و Unpin from Start را انتخاب کنید.

منوی استارت را سفارشی کنید

سفارشی سازی منوی استارت

سفارشی سازی منوی استارت

در ویندوز ۱۰، وقتی روی دکمه Start ضربه می زنید، دکمه Settings در بالای دکمه Start ظاهر می شود. در ویندوز ۱۱ اینطور نیست، اما می توانید آن را از طریق Settings > Personalization > Start > Folders دوباره اضافه کنید. در اینجا، می‌توانید File Explorer، سایر پوشه‌های رایج و نمادهای شبکه را نیز اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش HTML - قسمت سیزدهم(لیست ها)

دریافت توصیه های بهتر

دریافت توصیه های بهتر

دریافت توصیه های بهتر

منوی Start جدید دارای بخش Recommended برای فایل‌های اخیر و برنامه‌های پرکاربرد است. برای سفارشی کردن آنچه در اینجا ظاهر می‌شود، Settings > Personalization > Start را باز کنید تا بتوانید به ویندوز بگویید برنامه‌های اخیراً نصب‌شده، برنامه‌های پرکاربرد یا مواردی که اخیراً باز شده‌اند را در منوی استارت، فهرست برنامه‌ها و جاهای دیگر نشان ندهد.

برنامه های پیش فرض را تغییر دهید

تغییر برنامه های پیشفرض

تغییر برنامه های پیشفرض

در ویندوز ۱۰، انتخاب یک برنامه پیش‌فرض آسان است، اما در ویندوز ۱۱، این فرآیند پیچیده‌تر است، زیرا باید برای هر نوع فایل یک برنامه پیش‌فرض مشخص کنید. برنامه Settings را باز کنید و روی بخش Apps در منوی سمت چپ ضربه بزنید. برنامه‌های پیش‌فرض را انتخاب کنید، روی برنامه‌ای که می‌خواهید به‌عنوان پیش‌فرض برای یک نوع فایل تنظیم شود، کلیک کنید، و فهرستی از انواع فایل‌هایی را که می‌توانید از آن استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد. روی نوع فایل مورد نظر خود کلیک کنید و از منوی باز شده یک برنامه را انتخاب کنید.

تم خود را انتخاب کنید

انتخاب

انتخاب تم

انتخاب تم

به آدرس Settings > Personalization رفته و یکی از تم‌های پیش‌فرض را انتخاب کنید تا تصویر پس‌زمینه، صداها، مکان‌نما و رنگ ها را به یکباره تغییر دهید. همچنین میتوانید از فروشگاه مایکروسافت تم جدید دانلود کنید.

مانیتورینگ باتری برای عملکرد بهتر

مصرف بهتر باتری

مصرف بهتر باتری

ویندوز ۱۱ عملکرد بهتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد و به شما کمک می کند تا میزان مصرف باتری خود را ببینید. به Settings > System > Power & Battery بروید، سپس برگه Battery usage را باز کنید. در اینجا نموداری خواهید دید که نشان می دهد در چند روز یا چند ساعت گذشته چقدر برق مصرف کرده اید. فهرستی از برنامه‌های زیر که میزان مصرف انرژی را برای هر برنامه نشان می‌دهد. اگر برنامه‌ای پیدا کردید که ممکن است انرژی زیادی مصرف کند، می‌توانید آن را به حالت Sleep درآورید، درست همانطور که آیفون‌ها و دستگاه‌های اندرویدی به شما این اجازه را می‌دهند.

به حرکات لمسی جدید عادت کنید

حرکات لمسی جدید

حرکات لمسی جدید

اگر از لپ تاپ یا تبلت با صفحه لمسی استفاده می کنید، مانند سرفیس پرو ۸ ، باید به مجموعه جدیدی از حرکات لمسی عادت کنید، که بسیاری از آنها شامل استفاده از چندین انگشت است. کشیدن انگشت از سمت چپ دیگر اعلان ها را باز نمی کند، بلکه پانل ویجت ها از اخبار و اطلاعات را باز می کند. برای نمایش Task View، اکنون باید با چهار انگشت روی صفحه (در هر نقطه) به بالا بکشید. با کشیدن انگشت از سمت راست به داخل، اعلان‌ها باز می‌شوند. کشیدن انگشت از بالا به پایین دیگر برنامه را نمی‌بندد، اما می‌توانید با سه انگشت در پنجره برنامه به پایین بکشید تا برنامه را کوچک کنید و دسکتاپ را نشان دهید. کشیدن سه انگشت به بالا همه پنجره های در حال اجرا را باز می کند.

اجرای برنامه های اندروید (در نسخه بتا)

اجرای برنامه های اندروید

اجرای برنامه های اندروید

اگر از Windows Insider هستید، دسترسی به برنامه‌های اندروید در فروشگاه مایکروسافت دارید. در حال حاضر ۵۰ برنامه اندرویدی به استور مایکروسافت اضافه شده است، اما کم کم بیشتر هم میشود.

سعی کردیم تا بهترین موارد را جمع آوری کنیم و برای هر کدام توضیحات کافی ارائه دهیم؛ چنانچه شما هم به مورد جدیدی برخورد کردید در بخش نظرات اعلام کنید.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.