عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش ویندوز ۱۰ – قسمت چهارم(مبانی رابط گرافیکی)

سلام

با چهارمین قسمت از آموزش ویندوز ۱۰ در خدمتتون هستیم، در جلسه قبلی بعد از نصب ویندوز با محیط ویندوز آشنا شدیم، در این قسمت میخواهیم بپردازیم به مبانی رابط گرافیکی و توضیح بخش های اصلی ویندوز ۱۰، در ادامه همراه بپرسم باشید.

آموزش:

پنجره های فعال

در ویندوز وقتی یک برنامه یا بخشی از ویندوز را فعال میکنیم، در گوشه سمت راست برنامه(برای مثال وارد یکی از پوشه های ویندوز شوید تا این سه آیکون را ببنید) سه آیکون به شکل زیر وجود دارند:

سه آیکون اصی در تمامی برنامه ها

سه آیکون اصی در تمامی برنامه ها

این آیکون ها از سمت راست به جپ به ترتیب برای بستن(Close)، بزرگ کردن(Maximize) و کوچک کردن(Minimize) پنجره به کار میروند که درا دامه هریک را توضیح میدهیم:

  • بستن(Close): با انتخاب این آیکون پنجره/برنامه بسته میشود.
  • بزرگ کردن(Maximize): با انتخاب این آیکون پنحره/برنامه فعلی بزرگ میشود و کل صفحه را میگیرد، با کلیک مجدد روی این گزینه پنجره به حالت قبل باز میگردد.
  • کوچک کردن(Minimize): با انتخاب این آیکون پنجره/برنامه به بخش Taskbar یا نوار وظیفه می رود.(در جلسه قبل با Takbar آشنا شدیم).

اگر روی بخش سفید بالای پنجره ها، ماوس را نگه داریم و ماوس را جابجا کنیم، پنجره نیز همراه ماوس جابجا میشود، مانند تصویر زیر:

جابجا کردن پنجره ها

جابجا کردن پنجره ها

ماوس خود را در بخش کادر آبی برده و کلیک چپ ماوس را کلیک کنه و نگه دارید، سپس ماوس را جابجا کنید.

اگر در پنجره/برنامه فعال، ماوس را به کنار پنجره ها ببریم، قادر هستیم اندازه پنجره به دلخواه تغییر بدیم، مانند تصویر زیر:

تغییر اندازه پنجره ها

تغییر اندازه پنجره ها

ماوس را اگر به چهار طرف پنجره فعال ببرید، مانند تصویر بالا ایکون ها نمایش داده میشوند و میتوانید با نگه داشتن کلیک ماوس اندازه ی آنها را تغییر بدید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش پایه وردپرس – قسمت دوم(نصب وردپرس)

آیکون ها

در ویندوز آیکون های پیشفرضی در پس زمینه قرار دارند، که با کلیک روی هر آیکون یک برنامه یا فایل باز میشود، برای باز کردن یا دسترسی به برنامه ها، روی آیکون های موجود در پس زمینه کافیست دوبار کلیک کنید.

آیکون های پس زمینه

آیکون های پس زمینه

شما میتوانید از هر برنامه ای، یه آیکون به پس زمینه(دسکتاپ ویندوز) اضافه کنید تا دسترسی سریع تری برای اجاری برنامه داشته باشید، برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید.
  • گزینه New و سپس Shortcut را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده گزنیه Browse را انتخاب کنید.

از هر فایل و برنامه ای که دارید میتوانید یک میانبر یا در اصطلاح Shortcut در Desktop بسازید تا دسترسی سریع تری داشته باشید.

تغییر پس زمینه ویندوز(Desktop)

یکی دیگر از نکات مربوط به رابط گرافیکی(کاربری)، تغییر تصویر پس زمینه ویندوز یا همون صفحه Desktop هست، که در ادامه بهش می پردازیم.

  • برای تغییر تصویر پس زمینه، روی Desktop راست کلیک کنید و گزینه Personalize را انتخاب کنید.
Personalize

Personalize

  • سپس دکمه Browse را انتخاب کنید.
انتخاب تصویر

انتخاب تصویر

با انتخاب دکمه Browse پنجره ای باز میشود که میتوانید از تصویرهای موجود در کامپیوتر/لپ تاپ یکی را به عنوان پس زمینه انتخاب کنید تا اعمال شود.

این قسمت رو همینجا به پایان می رسونیم؛ همراه ما باشید تا در قسمت های بعدی بپردازیم به دیگر بخش های ویندوز

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.