عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2020 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش کتاب پیشرفته در بیسیک فور اندروید – جلسه هشتم ( نگاه اجمالی به سورس – اکتیویتی Type_pc )

سلام

در هشتمین قسمت از آموزش ساخت کتاب پیشرفته بیسیک فور اندروید در خدمتتون هستیم، در این جلسه قصد داریم تا در رابطه با اکتویتی Type_pc صحبت کنیم. در ادامه همراه بپرسم باشید.

ساخت کتاب اندروید

ساخت کتاب اندروید

در این جلسه قصد داریم در مورد عناوین زیر صحبت کنیم:

  • بررسی اکتیویتی Type_pc

در این اکتیویتی، پس از تعریف کردن متغیرها ، کتابخانه ها و ویوهای مورد نیاز و راه اندازی کردن آن ها در ساب initoalizer و سپس مقداردهی به آن ها در ساب views، شروع به کدنویسی کردیم.

به یک موضوع دقت کنید که در بخش راه اندازی ویوها، ما نام رویداد ویویی را نوشتیم که میخواهیم از رویدادهای آن استفاده کنیم. مثلا ویوی lbl_title را مقدار ایونت نیم به آن ندادیم چون نیازی نیست از رویداد خاصی مثل کلیک برای آن استفاده کنیم. اما به img1 مقداد داده ایم، چرا که میخواهیم از رویداد کلیکش استفاده کنیم.

در داخل این اکتیویتی از کتابخانه ColorDrawable استفاده کرده ایم. چرا که میخواستیم تا با کدنویسی ویژگی های خاص شیء را تغییر دهیم. ویژگی هایی مثل اضافه کردن حاشیه به دور ویو و یا انحنا دادن به گوشه های ویو. همچنین میتوان به وسیله این کتابخانه، برخی از ویژگی های دیگر ویو را همچون رنگ عوض کرد.

از دیگر توضیحات این اکتیویتی میتوان به خاصیت Bitmap اشاره کرد. این خاصیت میتواند تصویر پس زمینه شیء را تغییر دهد.

با استفاده از کتابخانه PersianAutoSizeLabel توانستیم تا متنی را که از دیتابیس میگیریم را به صورت لیبلی که اسکرول میشود، نمایش دهیم. این کتابخانه یکی از روش های بهینه در اسکرول کردن متن در b4a است.

مطلب پیشنهادی:  معرفی ربات تلگرام تبدیل فیلم،عکس،متن به گیف

دقت کنید که ما در اینجا در استفاده از دیتابیس، فایل دیتابیس را در داخل گوشی کاربر کپی نکردیم، بلکه آن را در یک حافظه موقت در گوشی کپی کردیم و به محض این که برنامه بسته میشود، فایل دیتابیس هم با آن بسته میشود و کاربر به دیتابیس فقط از طریق خود برنامه دسترسی دارد. به همین دلیل دستور داده ایم که دیتابیس در حافظه داخلی موقت، یعنی DirInternal ذخیره شود. DirInternal یک حافظه موقت در گوشی است که کاربر به آن دسترسی ندارد.

در ساب Activity_KeyPress با استفاده از شروطی که نویشتیم، عملکرد دکمه back گوشی را در مراحل مختلف در یک اکتیویتی، از هم متمایز کردیم. مثلا دیگر دکمه بک با توجه به این شروط، کارش فقط برگشت به اکیتیویتی قبلی نیست، بلکه در یک اکتیویتی میتواند چند کار انجام دهد. همچنین در این ساب با استفاده از کتابخانه AnimationPlus، به برخی از ویوها افکت هایی دادیم که برنامه زنده تر به نظر برسد. دستور Return True از بسته شدن ناگهانی برنامه جلوگیری میکند. چرا که اگر این دستور نباشد، با زدن دکمه بک گوشی، برنامه بسته میشود.

حتما به متغیرهایی از نوع عددصحیح دقت کنید که در برخی از ساب ها، مقدارهای متفاوتی به خود گرفته اند که این ها  میتوانند نشانه هایی باشند برای عملکردهای متفاوت در برنامه که اگر به سورس دقت کنید، متوجه میشوید که این متغیرها چه کاری را انجام میدهند.

این نکات اکتیویتی Type_pc بود.

چنانچه سوالی در رابطه با این آموزش داشتید از ما بپرسید 🙂

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.