عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2021 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

فایل XAPK چیست و چگونه آن را روی گوشی نصب کنیم

سلام

فایل های XAPK نوع جدیدی از فایل های برنامه های اندرویدی هستند، ولی سوال اینجاست که  فایل های XPAK چی هستند؟ ، آیا ایمن هستند و چگونه میتوان آنها را نصب کرد؟ در اینجا مطالبی است که باید در مورد این قالب برنامه شخص ثالث (third-party app) برای اندروید بدانید. در ادامه همراه بپرسم باشید.

نصب فایل xapk

نصب فایل xapk

فایل‌های APK از زمان شروع اندروید وجود داشته‌اند و نصب آن‌ها بسیار آسان است. اما از طرف دیگر، نصب یک فایل XAPK فرآیند چندان ساده ای نیست. در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که یک فایل XAPK چیست، چه تفاوتی با یک فایل APK معمولی دارد، و در نهایت، چگونه می‌توانید آن را نصب کنید.

فایل XAPK چیست؟

زمانی که متوجه می‌شوید یک فایل APK چیست، بسیار سخت می‌شود که ذهن خود را در مورد وجود فرمت دیگری از فایل که آن هم همان هدف نصب یک برنامه را روی تلفن شما برآورده می‌کند، متوجه کنید.

بهترین راه برای درک اینکه یک فایل XAPK چیست، این است که به آن به عنوان یک فایل آرشیو شده حاوی یک فایل APK سنتی و یک پوشه با داده های اضافی برنامه نگاه کنید. برنامه‌های کوچک‌تر می‌توانند به یک فایل APK بسنده کنند تا همه داده‌ها را در خود نگه دارند، اما برنامه‌ها و بازی‌های بزرگ‌تر به فایل‌ها و پوشه‌های APK بزرگ‌تری برای بسته‌بندی داده‌ها نیاز دارند.

فایل XAPK

فایل XAPK

توسعه دهندگان این رویکرد را برای مقابله با محدودیت فایل بسته ۱۰۰ مگابایتی که بر روی همه برنامه ها و بازی های آپلود شده در فروشگاه Google Play اعمال شده است، اتخاذ کرده اند. فایل‌های XAPK را در فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث یا جاهای دیگر آنلاین پیدا خواهید کرد، اما نه در Play Store.

به صورت کلی، یک فایل XAPK از یک فایل APK و یک فایل OBB حاوی داده های اضافی تشکیل شده است. در برخی موارد، برخی از فایل‌های XAPK نیز بسته‌هایی هستند که حاوی بیش از یک فایل APK هستند که بیشتر به‌عنوان Split APK شناخته می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  آموزش نصب(فلش زدن) کاستوم ریکاوری twrp

یک فایل XAPK چه تفاوتی با یک فایل APK دارد؟

اگرچه هر دو نوع فایل هدف نهایی یکسانی از نصب یک برنامه کاربردی دارند، روشی که سیستم عامل اندروید آنها را مدیریت می کند بسیار متفاوت است. به بیان ساده، تلفن شما نمی داند با یک فایل XAPK چه کند و آن را به عنوان پسوند فایل دیگری می بیند که نمی تواند آن را درک کند.

از طرف دیگر، یک فایل APK فوراً توسط اندروید به عنوان یک فایل برای نصب شناخته می شود و به شما امکان می دهد پس از اعطای مجوزهای مورد نیاز، برنامه را نصب و بارگزاری کنید.

آموزش نصب فایل XAPK

خوشبختانه، نصب یک فایل XAPK تنها به اندازه ­ی چند مرحله اضافی طول می کشد. فروشگاه‌های برنامه شخص ثالثی هم برای اندروید وجود دارند که می‌توانند این کار را در یک لحظه برای شما انجام دهند، اما ما به شدت توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های برنامه‌ای که Play Store نیستند استفاده نکنید، مگر اینکه کاملاً از یکپارچگی و امنیت آنها مطمئن باشید.

ما همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم فایل‌های APK یا XAPK را از وب‌سایت‌های قابل اعتماد دانلود کنید تا از تبدیل شدن تان به یک هدف باز جلوگیری کنید.

  • با استفاده از یک برنامه مدیریت فایل XAPK مورد نظر خود را که به تازگی دانلود کرده اید پیدا کنید.
  • انگشتتان مدتی روی فایل فشار دهید، روی تغییر نام (Rename) ضربه بزنید و پسوند فایل را از XAPK به ZIP تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر فایل اصلی “app-name.xapk” نام دارد، آن را به “app-name.zip” تغییر دهید.
  • اکنون گوشی شما باید فایل را به عنوان یک پوشه فشرده معمولی (zip) تشخیص دهد. انگشتتان را روی فایل مدتی فشار دهید و سپس آن را در یک پوشه مشخص استخراج کنید.
  • پوشه استخراج شده باید حاوی یک فایل APK، یک پوشه به نام Android و یک فایل PNG باشد که مهم نیست.
  • پوشه اندروید را باز کنید، پوشه دیگری را در آن می­بینید. این پوشه را در Internal Storage > Android > OBB کپی کنید.
  • پس از اتمام، به پوشه استخراج شده برگردید و فایل APK را همانطور که معمولاً انجام می‌دهید نصب کنید – یعنی فقط روی آن ضربه بزنید. و اگر از شما خواسته شد، به مدیر فایل اجازه دهید برنامه‌ها را از منابع ناشناس نصب کند.

توجه: برای دستگاه‌هایی که اندروید ۱۱ و بالاتر دارند، گوگل انجام تغییرات در پوشه‌های Data و OBB را برای مدیران فایل شخص ثالث بسیار دشوار کرده است.

اگر نتوانستید پوشه OBB را با استفاده از فایل منیجر گوشی اندرویدی خود کپی کنید، یکی از دو گزینه دیگری را که در اختیار دارید، انجام دهید. می‌توانید از برنامه Files by Google برای جابجایی پوشه OBB استفاده کنید.

یا اگر با این­ کارها هم موفقیت آمیز نبود، می‌توانید گوشی خود را به رایانه متصل کنید و فایل‌ها را با استفاده از File Explorer در ویندوز یا با Finder در macOS منتقل کنید.

آموزش نصب فایل APK Split

یک فایل APK تقسیم شده از روشی متفاوت برای نصب یک برنامه نسبت به فایل XAPK که همراه با یک پوشه OBB ارائه می شود، پیروی می کند. توسعه دهندگان اغلب منابع یک برنامه را به دو فایل APK تقسیم می کنند. فایل اصلی ممکن است حاوی کد لازم برای اجرای برنامه باشد، در حالی که فایل دیگر ممکن است شامل کتابخانه هایی برای یک سیستم دارای معماری خاص باشد.

اگر فایل XAPK که استخراج کرده اید ترکیبی از دو یا چند فایل APK باشد، نصب آن به این سادگی نخواهد بود. نصب APK تقسیم شده به ابزار خاصی نیاز دارد تا این کار را برای شما انجام دهد. ما برای این کار Split APKs Installer را توصیه می کنیم.

مطلب پیشنهادی:  اضافه کردن پوشه و فایل های دلخواه به My Computer

دانلود: Split APKs Installer (SAI)

برای نصب یک فایل XAPK حاوی APK های تقسیم شده مراحل زیر را انجام دهید:

  • برنامه Split APKs Installer را باز کنید و روی گزینه ­ی Install APKs ضربه بزنید.
  • یکی از دو گزینه انتخابگر فایل را انتخاب کنید و به پوشه ای که فایل XAPK را در آن استخراج کرده اید بروید.
  • فایل های APK مربوطه را انتخاب کرده و روی Select ضربه بزنید.
  • با این کار یک کادر محاوره ای حاوی اطلاعاتی درباره پایه و پیکربندی APK هایی که انتخاب کرده اید ظاهر می شود. سپس کافیست تا به سادگی بر روی Install ضربه بزنید.
  • بعد از آن هنگامی که از شما خواسته شد، روی گزینه Allow from this source ضربه بزنید تا به برنامه اجازه دهید فایل APK را نصب کند.

نحوه حذف فایل XAPK

در مواردی که متوجه عملکرد نادرست یک برنامه می شوید یا برنامه درخواست مجوزهایی می کند که مشخصاً به آن نیازی ندارد، به شدت توصیه می کنیم از شر آن برنامه خلاص شوید!

می‌توانید با رفتن به Settings > Apps & Notifications، انتخاب برنامه مورد نظر و ضربه زدن روی دکمه Uninstall یا با نگه داشتن آیکون برنامه و کشیدن آن به سمت گزینه ­ی Uninstall در صفحه اصلی، یک برنامه را حذف نصب کنید. برای اینکه بیشتر مراقب باشید، می توانید به صورت دستی پوشه OBB را حذف کنید تا از شر تمام آثار آن برنامه خلاص شوید.

همانطور که برنامه های شخص ثالث می توانند جذاب باشند، باید در هنگام برخورد با نصب از منابع ناشناخته، مراقب امنیت و حریم خصوصی خود نیز باشید. بلافاصله پس از نصب یک برنامه شخص ثالث از یک منبع ناشناخته همان لحظه ای که بعد از نصب احساس کردید چیزی در گوشی شما درست نیست و از کار افتاده است ، برنامه را حذف کنید. شما باید از ویژگی های امنیتی رو به رشد اندروید به نفع خود استفاده کنید!

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.