عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

نصب لینوکس در اندروید(روت شده و بدون روت)

سلام

اگر شما هم به هر دلیلی دنبال روشی هستید که بتوانید لینوکس را روی دستگاه اندرویدی خود اجرا کنید، در این مقاله می پردازیم به روش های که میتوانید هم برای گوشی های روت شده و هم روت نشده استفاده کنید، در ادامه همراه بپرسم باشید.

نصب لینوکس در اندروید

نصب لینوکس در اندروید

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا قبلاً از لینوکس استفاده کرده اید و می دانید که تقریباً روی هر سخت افزاری کار می کند. در همین حال، شما یک گوشی در جیب خود دارید و می دانید که همه کاره است. بنابراین آیا گوشی اندرویدی شما هم می تواند لینوکس را اجرا کند؟

بله میشه. در اینجا آنچه باید در مورد اجرای لینوکس در تلفن هوشمند یا تبلت اندرویدی خود بدانید آورده شده است.

صبر کنید، آیا اندروید از قبل دارای لینوکس نیست؟

خب هست، یعنی هم هست و هم نیست!

اندروید بر روی هسته لینوکس ساخته شده است، پشته نرم افزاری ای که با سخت افزار یک دستگاه ارتباط برقرار می کند. اساساً این پشته یک سیستم عامل را قادر می سازد تا با دستگاه ارتباط برقرار کند – خواه رایانه شخصی، تلفن هوشمند یا سایر سخت افزارها باشد.

سیستم عامل لینوکس را واقعا بایدGNU/Linux نامید. اما با گذشت زمان، کلمه “Linux” به طور مترادف به توصیف هسته و همچنین سیستم عامل های مختلف تبدیل شد. که عبارتند از Arch Linux، Ubuntu، Gentoo و بسیاری دیگر.

بنابراین در حالی که اندروید از هسته لینوکس استفاده می کند، محیط دسکتاپ را ارائه نمی دهد. این همان چیزی است که اکثر مردم هنگام بررسی راه های نصب لینوکس برای اندروید به آن فکر می کنند.

چرا باید لینوکس را روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید؟

چرا ممکن است بخواهید یک محیط دسکتاپ لینوکس روی تلفن یا تبلت اندرویدی شما نصب شود؟

ممکن است بخواهید برنامه ای را اجرا کنید که در Android در دسترس نیست. اما در بیشتر موارد، شما فقط می خواهید به نوعی از محیط دسکتاپ دسترسی داشته باشید. شاید یک تبلت اندرویدی یدکی داشته باشید که می خواهید آن را احیا کنید و نصب لینوکس روی آن راه خوبی برای انجام این کار است.

دستگاه‌های اندرویدی کنونی سخت‌ افزاری ایده‌آل برای تجربه‌ای مانند رایانه شخصی دارند، و نصب لینوکس راهی عالی برای فعال کردن آن است.

البته ممکن است متوجه شوید که کارهایی که می خواهید در لینوکس انجام دهید در اندروید نیز کار می کنند. تنها مانعی که شما را به عقب می‌اندازد ممکن است انجام همزمان برنامه‌های اندرویدی چند وظیفه‌ای (simultaneous Android app multitasking.) باشد. خوشبختانه، این ویژگی است که بسیاری از دستگاه های اندرویدی مدرن در آخرین نسخه های سیستم عامل آن را پشتیبانی می کنند.

اجرای لینوکس که بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی اجرا می شود کار آسانی نیست. اگر به دنبال بهبود چندوظیفه ای هستید، به جای آن سعی کنید دستگاهتان را به نسخه­ های اخیر اندروید ارتقا دهید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش کارکردن با سخت افزارهای گوشی در B4A

آیا گوشی یا تبلت من می تواند لینوکس را اجرا کند؟

برای اجرای لینوکس در اندروید، چندین انتخاب دارید. این که شما باید از کدام یک استفاده کنید بستگی به روت بودن یا نبودن دستگاه اندرویدی شما دارد.

تقریباً در همه موارد، تلفن، تبلت یا حتی تلویزیون Android شما می‌تواند یک محیط دسکتاپ لینوکس را اجرا کند. همچنین می توانید یک ابزار خط فرمان لینوکس را در اندروید نصب کنید. فرقی نمی کند گوشی شما روت شده باشد (آنلاک، معادل اندروید jailbreak ) یا نه.

گزینه های زیر برای نصب لینوکس بر روی تبلت یا گوشی اندرویدی شما موجود است:

  • برای نصب لینوکس در اندروید بدون روت:
  • Debian Noroot
  • UserLAND
  • Andronix

برای نصب لینوکس روی دستگاه اندروید روت شده:

  • از Linux Deploy استفاده کنید
  • برای تست نفوذ Kali Linux for را نصب کنید

چندین روش دیگر نیز وجود دارد که به شما یک تجربه لینوکس یا دسکتاپ مانند در اندروید می دهد. ما به آنها نیز نگاه خواهیم انداخت.

نحوه نصب لینوکس در اندروید بدون روت کردن

ابتدا به سه روش نصب لینوکس بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود بدون روت کردن دستگاه نگاهی خواهیم انداخت.

نحوه اجرای لینوکس در اندروید با Debian Noroot

بهترین راه برای اجرا کردن لینوکس بر روی گوشی خود با حداقل سر و صدا، استفاده از Debian Noroot است. برای اجرای آن به اندروید ۴.۱ یا بالاتر نیاز دارید.

مزیت Debian Noroot این است که Debian Buster را با یک لایه سازگاری روی گوشی شما نصب می کند. این به شما این امکان را می دهد تا برنامه های Debian را بدون نیاز به روت کردن اندروید اجرا کنید. با توجه به اینکه روت کردن برای برخی از دستگاه ها چقدر دشوار است، این می تواند یکی از بهترین ترکیب های لینوکس اندروید باشد.

عملکرد دستگاه با Debian Noroot عالی نیست، اما قابل استفاده است. برای بدست آوردن بهترین نتایج در نصب لینوکس برای اندروید، ابتدا دستگاه خود را روت کنید.

دانلود: Debian Noroot (رایگان)

لینوکس را در اندروید با UserLAND دریافت کنید

یک جایگزین برای Debian Noroot، UserLAND است یک برنامه اندروید از فروشگاه Play که انتخابی از توزیع ها را ارائه می دهد. علاوه بر Alpine، Arch، Debian، Kali و Ubuntu، این ابزار به شما امکان نصب اپلیکیشن ها را نیز می دهد.

قبل از نصب لینوکس در اندروید، می‌توانید ابزارهایی مانند GIMP، Firefox و LibreOffice را نصب کنید. به سادگی برنامه را اجرا کنید، با مجوزها موافقت کنید و یک توزیع را برای نصب انتخاب کنید. امکان مشاهده نسخه لینوکس نصب شده از طریق SSH (خط فرمان) یا استفاده از یک برنامه VNC (برای دسکتاپ) وجود دارد.

راه اندازی و استفاده از آن به طرز شگفت آوری ساده است. بنابراین، اگر به دنبال راه حلی برای اجرای لینوکس در اندروید هستید، این را امتحان کنید.

مطلب پیشنهادی:  دانلود سورس کد اندروید Droid Market - جاوا

دانلود: UserLAND (خریدهای درون برنامه ای رایگان در دسترس است)

AndroNix لینوکس را روی اندروید نصب می کند

ترابری با هشت توزیع، این ابزار مفید همچنین نسخه های اصلاح شده برخی از سیستم عامل های لینوکس را برای بهبود عملکرد ارائه می دهد. هشت توزیع استاندارد عبارتند از:

  • Ubuntu
  • Debian
  • Manjaro
  • Fedora
  • Kali
  • Void
  • Alpine
  • Arch

از این میان، Ubuntu XFCE، Debian XFCE، Ubuntu KDE و Manjaro XFCE که دارای نسخه‌های مود شده برای دستگاه‌های اندرویدی با چیپست‌های ARMv8 و نسخه‌های جدیدتر هستند. این نسخه‌های مود شده برای اجرا بر روی گوشی هوشمند شما بهینه‌سازی شده‌اند و  modded versionها به شما امکان می‌دهند از لینوکس به‌ویژه Ubuntu در اندروید نهایت لذت را ببرید.

برای نصب یک سیستم عامل لینوکس در اندروید با Andronix، کافی است روی توزیع مورد نظر ضربه بزنید، سپس Install را بزنید. برای کپی کردن یک فرمان در پنجره ترمینال Termux و همچنین انتخاب یک محیط دسکتاپ، باید مراحلی را دنبال کنید.

ویدیوی بالا این فرآیند را با جزئیات بیشتری تشریح می کند. فقط مطمئن شوید که Termux و یک برنامه مشاهده VNC (مانند VNC Viewer) روی دستگاه نصب شده باشد. برای استفاده از دسکتاپ لینوکس انتخابی خود به VNC نیاز دارید.

Andronix رایگان است اما دارای یک ارتقاء برتر است که تبلیغات را حذف می کند و ویژگی های اضافی (غیر حیاتی) را معرفی می کند. این شامل پشتیبانی از دانلود آفلاین سیستم عامل ها هم می شود.

دانلود: Andronix (خریدهای درون برنامه ای رایگان در دسترس است)

۳ روش دیگر برای اجرای لینوکس در اندروید بدون روت

در حالی که ما چند گزینه خوب برای اجرای لینوکس در دستگاه اندرویدی شما را پوشش داده ایم، روش های دیگری نیز در دسترس هستند:

  • DeX: اگر صاحب یک دستگاه مدرن سامسونگ هستید، می توانید سخت افزار خود را با DeX به حالت دسکتاپ تغییر دهید. اگرچه دقیقاً یک سیستم عامل لینوکس نیست، اما یک محیط دسکتاپ با هسته لینوکس است.
  • Remote Desktop به سیستمی که لینوکس را اجرا می کند، با استفاده از برنامه Splashtop.
  • Termux: این محیط لینوکس مستقل بر اساس خط فرمان (self-contained Linux environment) به شما امکان می دهد برنامه های لینوکس را در اندروید اجرا کنید. بنابراین، به معنای واقعی کلمه لینوکس در اندروید است!

آموزش نصب لینوکس روی اندروید با روت

برای کاربران با دستگاه روت شده یا هر کسی که خوشحال میشود که برای روت کردن دستگاه اندرویدی خود وقت بگذارد، نصب لینوکس ساده تر و سریعتر است.

نحوه نصب لینوکس بر روی دستگاه اندرویدی روت شده

اگر یک دستگاه روت شده دارید، می توانید نسخه های مختلف لینوکس را با استفاده از ابزار Linux Deploy روی اندروید نصب کنید. بهتر است ابتدا گوشی خود را به شبکه Wi-Fi متصل کنید.

و با نصب BusyBox شروع کنید، که برخی از قابلیت‌های روت پیشرفته را ارائه می‌کند. سپس Linux Deploy را نصب کنید. در اولین اجرا، روی Start ضربه بزنید تا مطمئن شوید که مجوزهای root فعال هستند، سپس روی تنظیمات در گوشه سمت راست پایین ضربه بزنید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش مرتب کردن زیر انجمن ها در مای بی بی

از منوی گزینه های نمایش داده شده برای انتخاب توزیع دلخواه خود استفاده کنید. Debian, Ubuntu, Gentoo, Fedora و بسیاری دیگر برای نصب در دسترس هستند. ما از Arch Linux استفاده کردیم.

برای مشاهده دسکتاپ لینوکس در تلفن خود، باید کادر Enable را در زیر رابط کاربری گرافیکی علامت بزنید. همچنین مطمئن شوید که VNC برای زیرسیستم Graphics انتخاب شده است. سپس رزولوشن صفحه را در تنظیمات رابط کاربری گرافیکی بررسی کنید و مطمئن شوید که از محیط دسکتاپ راضی هستید.

در نهایت، ورودی­های نام کاربری و رمز عبور کاربر را پیدا کنید. یا آنها را یادداشت کنید یا آنها را به چیزی به یاد ماندنی تر تغییر دهید.

از این منو خارج شوید، سپس روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و Install و سپس OK را انتخاب کنید.

پس از انجام این کار، VNC Viewer را از فروشگاه Play نصب کنید. در Linux Deploy، روی Start ضربه بزنید تا لینوکس اجرا شود. سپس VNC Viewer را باز کنید و به localhost:5900 متصل شوید تا دسکتاپ لینوکس خود را با مشخصاتی که قبلا وارد کرده اید مشاهده کنید.

پس از راه اندازی، می توانید نرم افزار لینوکس را با استفاده از ترمینال به روش معمول نصب کنید. تبریک می گوییم: شما اکنون لینوکس را در اندروید دارید!

نحوه نصب Kali Linux در اندروید (روت مورد نیاز است)

روش استقرار Linux در بالا برای اجرای توزیع‌های لینوکس در اندروید احتمالاً بهترین روشی است که می‌توانید پیدا کنید. این کار انتخاب خوبی از نسخه های لینوکس، از جمله Kali Linux را ارائه می دهد.

آیا می خواهید از تلفن یا تبلت اندرویدی خود به عنوان یک دستگاه تست نفوذ استفاده کنید؟ حتما ابزارهای مختلف و مفید شبکه اندروید را خواهید یافت، اما بهترین گزینه نسخه قابل حمل  Kali Linux است. به سادگی دستورالعمل های بالا را با استفاده از Linux Deploy دنبال کنید و Kali Linux را برای نصب در Android انتخاب کنید.

پس از نصب، یک راه حل قابل حمل تست قلم در جیب خود خواهید داشت. با این کار ایمنی هر شبکه ای که تلفن شما به آن وصل است بررسی می کند.

جایگزین، یک Custom ROM اندروید نصب کنید

مطمئن نیستید که نصب لینوکس در اندروید ایده خوبی است، اما می خواهید عملکرد بیشتری از تلفن خود داشته باشید؟ شما به سادگی می توانید نسخه دیگری از اندروید را امتحان کنید.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، در مورد نحوه نصب custom ROM در اندروید بخوانید.

چنانچه مشکلی در رابطه با این مقاله داشتید در بخش پرسش و پاسخ سایت و یا از طریق گفتگوی آنلاین با کارشناسان میتوانید مطرح کنید.

موفق باشید.

درباره احمد آخوندیمدیر سایت

همیشه در تلاش برای یادگیری :) ارتباط با من: 09159352892

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.