عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1171 آموزش و 2027 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش ساخت اپلیکیشن تبدیل صدا به متن در B4A – جلسه چهارم

سلام

با چهارمین جلسه ی آموزشی ساخت اپلیکیشن تبدیل صدا به متن در بیسیک فور اندروید در خدمتتون هستیم؛ در این قسمت قصد داریم تا با کتابخانه های ColorDrawable و دیتابیس آفلاین و SwitchButton  کار کنیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.

دوره آموزشی تبدیل صدا به متن b4a

دوره آموزشی تبدیل صدا به متن b4a

در این جلسه یادخواهید گرفت:

  • استفاده از کتابخانه ColorDrawable و مزایای استفاده از آن
  • کار با دیتابیس آفلاین و کوئری Select
  • معرفی کتابخانه SwitchButton و نحوه کارکردن با آن

کتابخانه ColorDrawable

همانطور که از نام کتابخانه ColorDrawable پیداست،  کارش مربوط میشود به طراحی و دیزاین برنامه. این کتابخانه میتواند به ویوها رنگ و لعاب بدهد و اون ها را از حالت خشکی و یکنواختی دربیاورد.

البته عملکرد این کتابخانه را هم میتوانید در قسمت دیزاینر اسکریپت هم پیاده کنید، اما ما در اینجا این عملیات را با کدنویسی انجام میدهیم.

  • ابتدا کتابخانه را تعریف میکنیم:

Private cl As ColorDrawable

  • سپس آن را راه اندازی میکنیم:

cl.Initialize2(Colors.White,۱dip,۲,Colors.Black)

ورودی های این کتابخانه به اینگونه هستند:

  1. رنگ پس زمینه ویو
  2. درجه گرد کردن گوشه ها
  3. میزان ضخامت حاشیه ویو
  • و بعد از راه اندازی این کتابخانه، باید بگوییم که این ویژگی ها را برای چه ویویی استفاده کن. ما در اینجا برای ویوی جعبه متن استفاده کردیم:

Private txt_title As EditText

txt_title.Background=cl

وقتی این قسمت رو نوشتیم، خروجی به این صورت میشود که یک جعبه متن با رنگ پس زمینه سفید، با یک درجه انحنا در گوشه ها، با دو درجه ضخامت حاشیه و با رنگ حاشیه مشکی.

مطلب پیشنهادی:  معرفی ربات تلگرام انجام محاسبات ریاضی

دیتابیس آفلاین

  • برای کار با دیتابیش آفلاین ابتدا باید کتابخانه SQL را دربیسیک فور اندروید تیک بزنید.
  • سپس کتابخانه را تعریف میکنیم:

Private sql As SQL

  • بعد از تعریف کتابخانه نیاز هست که آن را راه اندازی کنیم:

Private run As RuntimePermissionsIf sql.IsInitialized=False T;hensql.Initialize(run.GetSafeDirDefaultExternal("")&"/voicetotext","db.db",True)End If

دقت کنید که در اینجا ما ابتدا میایم چک میکنیم که کتابخانه اس کیو ال راه اندازی شده است یا نه،اگر راه اندازی نشده بود، آن را راه اندازی میکنیم.

دقت کنید که در اینجا برای اینکه بتوانیم از دیتابیس استفاده کنیم و بعدها آیتم در آن ذخیره کنیم، آمدیم و دیتابیس را داخل حافظه مان ذخیره کردیم. کلمه voicetotext نام یک پوشه هست که دیتابیس در آن ذخیره است.

  • به وسیله دستورات زیر یک پوشه با نام voicetotext در حافظه ایجاد میکنیم و دیتابیس را در آن کپی میکنیم:

If File.Exists(run.GetSafeDirDefaultExternal(""),"voicetotext")=False ThenFile.MakeDir(run.GetSafeDirDefaultExternal(""),"voicetotext")End If

If File.Exists(run.GetSafeDirDefaultExternal("")&"/voicetotext","db.db")=False ThenFile.Copy(File.DirAssets,"db.db",run.GetSafeDirDefaultExternal("")&"/voicetotext","db.db")End If

  • سپس هرجا که نیاز شد، عملیات Select یا انتخاب فیلدهای دیتابیس را با دستور زیر انجام میدهیم:

sql.ExecQuery("SELECT * FROM tbl_voice")

در این خط، ما جدولی ساخته ایم به نام tbl_voice که آمده ایم و جدول را انتخاب کرده ایم.

با این دستور ما فقط جدول را انتخاب کردیم، اما هنوز فیلدهای داخل جدول انتخاب نشده اند. توضیح در این باره را به جلسه بعدی همین آموزش موکول میکنیم.

کتابخانه SwitchButton

اما کتابخانه SwitchButton بیشتر از این که کاربرد خاصی داشته باشد، برای زیبایی و خاص بودن برنامه تان کاربرد دارد. این کتابخانه جایگزین مناسبی برای ویوی رادیو باتن است که به نسبت این ویو، شمایل گرافیکی بهتری دارد.

  • برای نحوه استفاده از این ویو، ابتدا کتابخانه SwitchButton را تیک میزنیم.
مطلب پیشنهادی:  6 شبیه ساز برتر اندروید برای کامیپوتر

این کتابخانه، به صورت پیشفرض در بیسیک فور اندروید موجود نبوده و در انتهای مقاله میتوانید کتابخونه را دانلود کنید.

  • حالا کتابخانه را تعریف میکنیم.

Private sb_langueg As SwitchButton

این ویو نیاز به راه اندازی ندارد.، در این ویو دوحالت وجود دارد. یا سوئیچ باتن روشن است و یا خاموش.

پس یکی از مهمترین توابع آن، تابع Check است که اگر مقدار True داشته باشد یعنی روشن است و اگر مقدار False داشته باشد، یعنی ویو خاموش است.

همچنین این ویو دارای توابعی مثل CheckColor و یا ButtonColor است که میتوانید در حالات مختلف، جزء به جزء اجزای رادیو باتن را تغییر دهید.

آموزش را همینجا به پایان می رسانیم، همراه ما باشید با ادامه آموزش ها …

مشکلی یا سوالی داشتید میتوانید در بخش پرسش و پاسخ سایت، سوال خود را بپرسید.

موفق باشید.


دانلود: کتابخانه SwitchButton


پيش نمايش: کليک کنيد


حجم: 16 کیلوبایت


رمز فايل فشرده: www.beporsam.ir


کتابخانه را در پوشه Libraries بیسیک فور اندروید کپی کنید


اگر در رابطه با مطلب بالا سوالي يا مشکلي داريد ميتوانيد سوال خود را در سايت بپرسيد، کاربران سايت پاسخگوي سوالات شما خواهند بود.


عضويت در سايت


پرسيدن سوال


درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.