آموزش ساخت اپلیکیشن تبدیل صدا به متن در B4A – جلسه چهارم
سلام
با چهارمین جلسه ی آموزشی ساخت اپلیکیشن تبدیل صدا به متن در بیسیک فور اندروید در خدمتتون هستیم؛ در این قسمت قصد داریم تا با کتابخانه های ColorDrawable و دیتابیس آفلاین و SwitchButton کار کنیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.
در این جلسه یادخواهید گرفت:
- استفاده از کتابخانه ColorDrawable و مزایای استفاده از آن
- کار با دیتابیس آفلاین و کوئری Select
- معرفی کتابخانه SwitchButton و نحوه کارکردن با آن
کتابخانه ColorDrawable
همانطور که از نام کتابخانه ColorDrawable پیداست، کارش مربوط میشود به طراحی و دیزاین برنامه. این کتابخانه میتواند به ویوها رنگ و لعاب بدهد و اون ها را از حالت خشکی و یکنواختی دربیاورد.
البته عملکرد این کتابخانه را هم میتوانید در قسمت دیزاینر اسکریپت هم پیاده کنید، اما ما در اینجا این عملیات را با کدنویسی انجام میدهیم.
- ابتدا کتابخانه را تعریف میکنیم:
Private cl As ColorDrawable
- سپس آن را راه اندازی میکنیم:
cl.Initialize2(Colors.White,۱dip,۲,Colors.Black)
ورودی های این کتابخانه به اینگونه هستند:
- رنگ پس زمینه ویو
- درجه گرد کردن گوشه ها
- میزان ضخامت حاشیه ویو
- و بعد از راه اندازی این کتابخانه، باید بگوییم که این ویژگی ها را برای چه ویویی استفاده کن. ما در اینجا برای ویوی جعبه متن استفاده کردیم:
Private txt_title As EditText
txt_title.Background=cl
وقتی این قسمت رو نوشتیم، خروجی به این صورت میشود که یک جعبه متن با رنگ پس زمینه سفید، با یک درجه انحنا در گوشه ها، با دو درجه ضخامت حاشیه و با رنگ حاشیه مشکی.
دیتابیس آفلاین
- برای کار با دیتابیش آفلاین ابتدا باید کتابخانه SQL را دربیسیک فور اندروید تیک بزنید.
- سپس کتابخانه را تعریف میکنیم:
Private sql As SQL
- بعد از تعریف کتابخانه نیاز هست که آن را راه اندازی کنیم:
Private run As RuntimePermissionsIf sql.IsInitialized=False T;hensql.Initialize(run.GetSafeDirDefaultExternal("")&"/voicetotext","db.db",True)End If
دقت کنید که در اینجا ما ابتدا میایم چک میکنیم که کتابخانه اس کیو ال راه اندازی شده است یا نه،اگر راه اندازی نشده بود، آن را راه اندازی میکنیم.
دقت کنید که در اینجا برای اینکه بتوانیم از دیتابیس استفاده کنیم و بعدها آیتم در آن ذخیره کنیم، آمدیم و دیتابیس را داخل حافظه مان ذخیره کردیم. کلمه voicetotext نام یک پوشه هست که دیتابیس در آن ذخیره است.
- به وسیله دستورات زیر یک پوشه با نام voicetotext در حافظه ایجاد میکنیم و دیتابیس را در آن کپی میکنیم:
If File.Exists(run.GetSafeDirDefaultExternal(""),"voicetotext")=False ThenFile.MakeDir(run.GetSafeDirDefaultExternal(""),"voicetotext")End If
If File.Exists(run.GetSafeDirDefaultExternal("")&"/voicetotext","db.db")=False ThenFile.Copy(File.DirAssets,"db.db",run.GetSafeDirDefaultExternal("")&"/voicetotext","db.db")End If
- سپس هرجا که نیاز شد، عملیات Select یا انتخاب فیلدهای دیتابیس را با دستور زیر انجام میدهیم:
sql.ExecQuery("SELECT * FROM tbl_voice")
در این خط، ما جدولی ساخته ایم به نام tbl_voice که آمده ایم و جدول را انتخاب کرده ایم.
با این دستور ما فقط جدول را انتخاب کردیم، اما هنوز فیلدهای داخل جدول انتخاب نشده اند. توضیح در این باره را به جلسه بعدی همین آموزش موکول میکنیم.
کتابخانه SwitchButton
اما کتابخانه SwitchButton بیشتر از این که کاربرد خاصی داشته باشد، برای زیبایی و خاص بودن برنامه تان کاربرد دارد. این کتابخانه جایگزین مناسبی برای ویوی رادیو باتن است که به نسبت این ویو، شمایل گرافیکی بهتری دارد.
- برای نحوه استفاده از این ویو، ابتدا کتابخانه SwitchButton را تیک میزنیم.
این کتابخانه، به صورت پیشفرض در بیسیک فور اندروید موجود نبوده و در انتهای مقاله میتوانید کتابخونه را دانلود کنید.
- حالا کتابخانه را تعریف میکنیم.
Private sb_langueg As SwitchButton
این ویو نیاز به راه اندازی ندارد.، در این ویو دوحالت وجود دارد. یا سوئیچ باتن روشن است و یا خاموش.
پس یکی از مهمترین توابع آن، تابع Check است که اگر مقدار True داشته باشد یعنی روشن است و اگر مقدار False داشته باشد، یعنی ویو خاموش است.
همچنین این ویو دارای توابعی مثل CheckColor و یا ButtonColor است که میتوانید در حالات مختلف، جزء به جزء اجزای رادیو باتن را تغییر دهید.
آموزش را همینجا به پایان می رسانیم، همراه ما باشید با ادامه آموزش ها …
مشکلی یا سوالی داشتید میتوانید در بخش پرسش و پاسخ سایت، سوال خود را بپرسید.
موفق باشید.
ارسال نظر
شما باید وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید