عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش برنامه نویسی اندروید با B4A – قسمت هفدهم(دستور step در حلقه for)

سلام

با یکی دیگر از آموزش های بیسیک فور اندروید در خدمتتون هستیم.

در جلسه قبلی درمورد حلقه فور صحبت کردیم و گفتیم که برای این که شما بتونید یک دستور را به تعداد دلخواه اجرا کنید، دستور مورد نظر را درون حلقه فور می اندازید.در این جلسه، میخواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم.

حلقه for در بیسیک فور اندروید

حلقه for در بیسیک فور اندروید

ما در جلسه قبل مثال خیلی ساده ای از کاربرد حلقه فور زدیم که یک پیام را به تعداد ده بار اجرا کند.( البته این دستور جاهای زیادی هم کاربرد دارد)

step چیست؟

در حلقه ها یک مبحثی داریم به نام گام افزایشی/کاهشی که با کلمه کلیدی step مشخص میشود، به این معنا که که وقتی در حلقه پیشمایش انجام میدیم میتونیم بگیم که بجای اینکه یکی یکی حلقه شمارش بشه، n تا شمارش بشه، در صورت پیشفرض اگر از step استفاده نکنیم، شمارنده یکی یکی حلقه را پیمایش میکند.

ما تا به الان میگفتیم که حلقه بیاد و یک دستور را از ۰ شروع کند و به عدد مثلا ۱۰ برساند.

  • حالا ما میخوایم از ۱۰ شروع کند و به ۰ برساند، یعنی حالت معکوس. برای این کار شما باید از کلمه کلیدی step استفاده کنید. و step را منفی کنید. مثل کد زیر:

در این مثال، حرف j متغیر ما است و مقدار ۱۰ داخلش ذخیره شده که با اجرای هرباره حلقه، یکی ازش کم میشود و عدد بعدی ۹ نمایش داده میشود تا به ۰ برسد و از حلقه خارج شود(گام کاهشی)

  • حالا اگر بخوایم از ۰ تا ۱۰، حلقه دوتا دوتا پیمایش کند، کد به این شکل میشود:
مطلب پیشنهادی:  آموزش برنامه نویسی اندروید با B4A - قسمت پانزدهم(دسترسی به تنظیمات گوشی)

حالا شما میتوانید که ۱- را به ۵- تغییر دهید که در این صورت از عدد ۱۰ مقدار ۵ کسر میشود تا به ۰ برسد(یعنی گام کاهشی ۵ تا ۵ تا حلقه را پیمایش میکند).

  • حلقه بالا را میتوانید به این شکل و بدون دستور step هم بنویسید:

قطعه دستور بالا در آموزش قبلی حلقه فور هم کاربرد دارد.

این ها دیگر بازی کردن با دستورات است. اما اگر قرار است از حلقه یکی یکی کسر شود، راه بهینه ترش همان استفاده از دستور step است.

در جلسات بعدی به مباحث پیشرفته تری از حلقه فور میپردازیم.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.