آموزش ساخت کتاب پیشرفته در بیسیک فور اندروید – جلسه اول
سلام
در دومین قسمت از آموزش ساخت کتاب پیشرفته بیسیک فور اندروید، قصد داریم تابا چگونگی کار با کتابخانه Animation Plus و اینکه منوی متریال برنامه را طراحی کنیم، در ادامه همراه بپرسم باشید.
در این جلسه قصد داریم در مورد عناوین زیر صحبت کنیم:
- چگونگی استفاده از کتابخانه Animation Plus
- ساخت منوی متریال
شروع آموزش:
چگونگی استفاده از کتابخانه Animation Plus
در بخشی از پروژه، ما با استفاده از کتابخانه انیمیشن پلاس، روی شیء مورد نظر کلیک میکنیم و آن شیء تا درجه تعیین شده میچرخد و این باعث شده است که عمل انجام شده با افکت همراه بوده و زیباتر جلوه کند. برای این کار:
ابتدا کتابخانه animationPlus را به پروژه اضافه میکنیم.
سپس آن را این گونه تعریف مینماییم:
Private anim As AnimationPlus
- سپس با این تابع، کتابخانه را راه اندازی میکنیم:
anim.InitializeRotateCenter(“”,0,90,img_desk_jahat)
با استفاده از این تابع میتوانید شیء را به دور خودش بچرخانیم. در این حالت شیء img_desk_jahat به اندازه ۹۰ درجه میچرخد.
- حالا با استفاده از تابع زیر، مشخص میکنیم که این چرخش در چه مدت زمانی صورت بگیرد:
anim.Duration=500
ما اینجا عدد ۵۰۰ را بهش دادیم تا نیم ثانیه طول بکشد که شیء ۹۰ درجه بچرخد.
- حالا که شیء چرخید، با استفاده از دستور زیر، شیء را به همان حالتی که چرخیده، نگه میداریم:
anim.PersistAfter=True
مقدار true باعث میشود که شیء از جایش تکان نخورد.
- با استفاده از متد زیر، به کتابخانه میگوییم که عملیات انیمیشنی را برای کدام شیء استفاده کند.
anim.Start(img_desk_jahat)
شیء مورد نظر ما در اینجا همان شیء نمایش دهنده عکس است. img_desk_jahat
ساخت منوی متریال
یکی از پرطرفدارترین منوهای حال حاظر اپلیکیشن ها، منوی متریال است که میتوانید با سلیقه خودتان، آن را به یک منوی حرفه ای تبدیل کنید.
- برای استفاده از منوی متریال، ابتدا کتابخانه B4Xdrawer را در برنامه تیک میزنید و سپس آن را تعریف مینمایید:
Private d_menu As B4Xdrawer
- بعد از تعریف کردن، آن را ره اندازی مینماییم. به این شکل:
d_menu.Initialize(Me, “Drawer”, Activity, 300dip)
پارامتر آخر که ۳۰۰ دی آی پی است، مقدار بازشدن و کش آمدن منو در برنامه را مشخص میکند.
سپس با استفاده از این دستور، اشیایی که نیاز است به منو اضافه شوند را، اضافه میکنیم:
d_menu.LeftPanel.AddView(img,0,0,100%x,20%y)
دقت کنید که ما درحال حاظر یک تصویر را به منو اضافه کردیم و هیچ محدودیتی برای اضافه کردن شیء به منو ندارید و میتوانید لیبل، لیست، دکمه و هرچیزه دیگری را به منو اضافه کنید.
- مثلا ما آمدیم و یک پنل به منو اضافه کردیم:
d_menu.LeftPanel.AddView(pnl_menu,0,20%y,100%x,100%y)
- حالا که منو را راه اندازی کردیم و سپس به آن مقدار دادیم، نوبت به آن رسیده تا منو را باز کنیم. بااستفاده از این دستور، منوی مربوطه را باز میکنیم:
d_menu.LeftOpen = Not(d_menu.LeftOpen)
در این دستور، ما منو را از سمت چپ برنامه به اندازه ۳۰۰ دی آی پی که در بالا به آن اشاره شد، باز میکنیم.
این نکته را به یادداشته باشید، دوستانی که از نسخه b4a کمتر از ۷ استفاده میکنند و از androidx استفاده نمیکنند، نیازی نیست برای ساخت منوی متریال از کتابخانه B4Xdrawer استفاده کنند. اما به یاد داشته باشند که برنامه شان در اندروید های بالای ۶، خطا میدهد. پس بهتر است هم sdk و هم بیسیک فور اندرویدتان را بروزرسانی کنید.
چنانچه سوالی در رابطه با این آموزش داشتید از ما بپرسید 🙂
موفق باشید.
ارسال نظر
شما باید وارد شوید یا عضو شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید