عضویت در سایت

ورود

فراموشی رمز عبور

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ ایمیل خود را وارد کنید

ورود

عضویت در سایت

رایگان ثبت نام کنید و سوالات خود را بپرسید، همچنین میتوانید در پاسخگویی به سوالات دیگر کاربران نیز سهیم باشید، هر مشکلی در ثبت نام یا ورود داشتید با ایمیل beporsam@gmail.com در ارتباط باشید

در بین 1170 آموزش و 2023 پرسش به دنبال چه هستید؟

ویندوز
نصب آنلاین ویندوز

ویندوز 7,8,10,11
مشاوره
مشاوره خرید لپ تاپ و کامپیوتر

مشاوره حرفه ای دریافت کن
بلاگ
مقالات آموزشی

1k+
پشتیبانی آنلاین

سخت افزار/نرم افزار

آموزش ساخت اپلیکیشن تبدیل صدا به متن در B4A – جلسه سوم

سلام

با سومین جلسه ی آموزشی ساخت اپلیکیشن تبدیل صدا به متن در بیسیک فور اندروید در خدمتتون هستیم؛ در این قسمت قصد داریم تا نحوه تبدیل صدا به متن رو بگیم، در رابطه با دسترسی ها بیشتر توضیح بدیم و … ، در ادامه همراه بپرسم باشید.

دوره آموزشی تبدیل صدا به متن b4a

دوره آموزشی تبدیل صدا به متن b4a

در این جلسه یادخواهید گرفت:

  • تبدیل صدا به متن
  • استفاده از اسنک بار به جای ToastMessageShow
  • توضیح مفصل درمورد استفاده از کتابخانه RuntimePermissions و ضروت استفاده از آن برای کارکردن با حافظه گوشی

قبل از شروع کردن مباحث اصلی این جلسه باید به طراحی رابط کاربری میپرداختیم، اما چون آموزش ما متنی است، طراحی رابط کاربری را به عهده خودتان گذاشتیم و در این جلسات به مفاهیم اصلی تر و کاربردی تری از اپلیکیشن میپردازیم.

شروع آموزش:

  • برای تبدیل صدا به متن باید ابتدا کتابخانه phone را از لیست کتابخانه های بیسیک فور اندرید تیک بزنید.
  • سپس این کتابخنه را تعریف میکنیم:

دقت کنید که چون ما میخواهیم هم از قابلیت فارسی و هم انگلیسی این کتابخانه استفاده کنیم، ما دوتا متغیر برای این کتابخانه تعریف کردیم.

  • در ادامه کتابخانه را راه اندازی میکنیم:

 

در ادامه باید دکمه ای تعریف کنیم تا بتوانیم در آن از این کتابخانه استفاده کنیم. ( حالا نیاز هم نیست که  حتما دکمه باشه یا چیزی دیگه ای. مهم این است که هرجا نیاز شد این کتابخانه را راه اندازی و از آن استفاده کنید. )

  • با نوشتن این سه خط دستور، برنامه شروع به گوش دادن به میکروفون گوشی میکند:

 

مطلب پیشنهادی:  سورس کد اندروید اندروید Crazy Adventures - جاوا

توضیحات خطوط بالا:

  1. خط اول زبان مربوط به کتابخانه است ( زبانی که میخواهید صحبت کنید. )
  2. خط دوم متنی است که کاربر با دیدن آن مطلع میشود که باید سخن بگوید.
  3. خط سوم، کتابخانه شروع به گوش کردن به میکروفون میکند.
  • این هم نمونه برای زبان انگلیسی:

با استفاده ازاین دستورات، کادر شناسایی صدای گوگل باز میشود و درصورتی که آنلاین باشید، گفتار شما را میشنود. اما باید این گفتار را به شکل متن درآورد تا بتوان از آن استفاده کرد.

کتابخانه VoiceRecognition دارای یک ساب نتیجه است که وقتی صدا کامل دریافت شد، برناه به این ساب میرود و دستورات را اجرا میکند. این ساب بسیار مهم است و نتیجه کار در این سایت به نمایش گذاشته میشود.

  • ساب مربوطه:

  • سپس در این ساب می آییم و صدای ضبط شده را پردازش میکنیم.
  • ابتدا جمله یا کلمه یا جمله های گفته شده را اینگونه نشان کاربر میدهیم تا بداند که برنامه چه صداهایی را شناسایی کرده و بتوان از آن استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش فرم ها در PHP – اعتبار سنجی

توضیحات کدهای بالا:

در ساب بالا گفتیم که اگر صدا با موفقیت دریافت شد، بیا و یک لیبل تعریف کن و لیبل را راه اندازی کن و در ادامه متن لیبل را برابر گفتاری که دریافت شده قرار بده.

دقت کنید که پارامتر وردی را حتما ۰ بگذارید تا کل کلمه یا جمله محاسه شود.

و در ادامه گفتیم که درغیر این صورت یعنی اینکه اگر جمله مفهوم نبود، یک اسنک بار بساز و متنی را نمایش بده.

برای زبان فارسی هم به همین شکل عمل میکنیم منتها چه جوری برنامه ساب زبان فارسی را از انگلیسی جدا میکند؟

به این دو خط که قبلا تعریف کردیم نگاه کنید:

هرکدام از این متغیرها یک نام رویداد جداگانه دارند که به در نام ساب نتیجه می آید و برنامه با دستور voiceen.Language=”en” میفهمد که متن گفته شده به چه زبانی است و بعد از اینکه گفتار تمام میشود، با توجه به زبان گفتار، به سراغ یکی  از این ساب ها میرود.

در ادامه خواهیم گفت اسنک بار چیست و به چه دردی میخورد.

اسنک بار را میتوان جایگزین توست مسیج کرد. همان دستور ToastMessageShow اما اسنک بار شمایل گرافیکی جالبی دارد که برنامه شما را زیباتر میکند.

ساخت اسنک بار:

  • ابتدا کتابخانه مربوطه را با نام Snackbar در بیسیک تک میزنیم.
  • سپس آن را تعریف میکنیم:

مطلب پیشنهادی:  لیست خطاهای Flash Tools + راه حل

  • بعد از تعریف کتابخانه، آن را راه اندازی میکنیم:

  • حالا در هرجایی که خواستیم میتوانیم آن را به راحتی فراخوانی کنیم. مثل این خط:

پارامتر اول متن اسنک بار، پارامتر دوم رنگ پس زمینه اسنک بار، پارامتر سوم رنگ متن و در پارامتر چهارم تعیین میکنید که اسنک بار از بالای صفحه نمایش داده شود یا از پایین صفحه

حالا میخواهیم درمورد کتابخانه RuntimePermissions و نقشش در ذخیره دیتا در دیتابیس آفلاین صحبت کنیم.

در اندروید ۶ و بالاتر کتابخانه File برای کارکردن با حافظه داخلی گوشی منسوخ شده و جایگزین آن کتابخانه RuntimePermissions شده است.

این کتابخانه به علاوه این که دسترسی کار با سخت افزارهای گوشی را از کاربر میگیرد ( مثل حافظه، GPS، پیامک هاو… ) میتوان از آن هم برای کپی کردن دیتابیس آفلاین داخل گوشی هم استفاده کرد.

اگر جلسه قبل را به دقت خوانده باشید، ما برای ایجاد پوشه در حافظه و ایجاد پایگاه داده آفلاین در پوشه، از این کتابخانه استفاده کردیم.

مسیری که در این کتابخانه ایجاد شده است، مسیر استاندارد خود اندروید است. مسیر این کتابخانه Storage Internal / Android / data / package name زمانی که متد GetSafeDirDefaultExternal(“”) صدا زده میشود، کتابخانه یک پوشه با نام پکیج نیم برنامه در مسیری که گفته شد میسازد، و حالا میتوانید درون این پوشه، پوشه بسازید یا دیتابیس کپی کنید و یا… بدون خطا یا فورس کلوز.

آموزش را همینجا به پایان می رسانیم، همراه ما باشید با ادامه آموزش ها …

مشکلی یا سوالی داشتید میتوانید در بخش پرسش و پاسخ سایت، سوال خود را بپرسید.

موفق باشید.

درباره مرتضی صباغیهمکار سایت

💎 اپ های من در مایکت https://myket.ir/developer/dev-53936 گروه تلگرامی MR.B4A ( سورس کد و کتابخانه ) https://t.me/programmingwithb4a

دنبال کردن

ارسال نظر

رفتن به بالا

سامانه آموزشی و خدماتی بپرسم

اولین وب سایت آموزشی و پرسش و پاسخ در ایران

بپرسم را میتوان به عنوان مرجعی برای آموزش و حل مشکلات دانست، در بپرسم سعی کرده ایم آموزش های برنامه نویسی، طراحی سایت، کار با نرم افزارها ها و… را آموزش دهیم. همچنین محیطی فراهم کرده ایم تا کاربران بتوانند در این محیط سوالات خود را بپرسند و مشکل خود را حل کنند.